Weblogs zijn geweldig, maar toch wordt er in de praktijk maar door weinig mensen gebruik van gemaakt. Ook ik haal mijn echte informatie vooral bij traditionele uitgevers (waarbij Media Facts hoog op de favorietenlijst staat), omdat zij bewezen hebben een betrouwbare bron te zijn. Voor een weblog over een specialistisch onderwerp is het erg moeilijk om een dergelijke reputatie op te bouwen. Want wie weet wat de informatie op een weblog waard is?

Er zijn al veel sites die op een Yahoo-achtige manier weblogs op een rij zetten en die de kwaliteit van blogs laten beoordelen door bezoekers, zoals blogged.com. Er zijn ook link-sharing sites waar je de favorieten van gelijkgestemden kan bekijken, zoals del.ici.ous.

Maar het beste werkt het eigenlijk als je iemand vindt met dezelfde interesses, die op zijn of haar weblog een actuele lijst bijhoudt. Maar hoe vind je die? Een start-up die potentieel het bovenstaande kan oplossen is Scoutle van Godfried van Loo.

Scoutle zoekt de voor jou relevante blogs en waardeert deze. Dat doet Scoutle met een persoonlijke crawler (je scout) die het internet afzoekt naar interessante blogs. Jouw scout vergelijkt je voorkeuren met die van andere scouts en zoekt zo de juiste blogs.

Scoutle moet door de blogger op de website worden geïnstalleerd en registreert daar hoeveel bezoekers het blog krijgt en hoe lang ze blijven. Op basis hiervan waardeert Scoutle de website regelmatig. Scoutle doet dus exact wat je zou willen en nog automatisch ook!

Het nadeel van Scoutle is dat op alle weblogs een stukje software geïnstalleerd moet worden. Dat beperkt het aantal blogs dat zich aansluit.

Als er een wereldwijde marktstandaard ontstaat voor de manier waarop blogs hun bezoek registreren, dan wordt een service als Scoutle gemeengoed en kunnen ook partijen als Google de waarde van de informatie van blogs publiceren. Een dergelijke standaard zal dan niet door Scoutle beheerd worden, maar door alle aangesloten bloggers. Alleen zo kan het een echte standaard worden en kan de bezoeker snel zien wat weblogs waard zijn.