"We hebben een enorm avontuur achter de rug", zegt Katrien Gottlieb, hoofdredacteur van 360. "De zoektocht naar animo voor dit initiatief is lang geweest. Velen durfden, maar konden uiteindelijk niet. Harde afspraken kwamen er heel lang niet van." Maar uiteindelijk vond Gottlieb de nodige geldschieters. "Iedereen met wie we spraken begreep meteen wat we bedoelden. Dat is niet zo gek, want in Frankrijk bestaat het concept al ruim twintig jaar."   Dat Franse tijdschrift heet Courrier International en dit is dan ook de voornaamste samenwerkende partner van 360. Het Nederlandse tijdschrift, dat eens in de twee weken uitkomt, bestaat voor een deel uit artikelen die door Courrier International zijn uitgekozen, de rest selecteert de redactie zelf. Bedoeling is om een duidelijk beeld te geven van hoe er in andere landen geleefd en gedacht wordt. Dat werkt beter door artikelen van lokale kranten te vertalen dan werken met correspondenten, betoogt journalist Marten Blankesteijn. "Kranten zijn voor correspondenten de voornaamste nieuwsbron. Maar er gebeurt vooral veel meer in landen dan een correspondent kan verslaan."   Voor buitenlands nieuws is sowieso minder aandacht, menen de makers van 360. Een kwestie van geld. Publiciste Hassnae Bouazza betreurt dat. "De wereld is veel groter dan het geneuzel in Nederland. Maar goede journalistiek kost geld. Investeren is voor velen helaas een stap te ver." Dus staren kranten en tijdschriften volgens haar net iets te vaak naar de nationale navel, die vervolgens wordt becommentarieerd door steeds hetzelfde kliekje opiniemakers. Naast geld is er ook een groot gebrek aan durf, vindt ze: "Veel Nederlandse media duiken pas op buitenlands nieuws als Reuters of AP er overheen zijn gegaan. Daarmee onderscheidt je je niet."   Het eerste nummer van 360 ligt nu in de winkel. Het tijdschrift komt om de twee weken uit, zowel digitaal als in print. Enthousiaste lezers kunnen tussendoor terecht op www.360magazine.nl.