Als uitgeverijen hun oude businessmodellen los durven te laten en ondernemender worden, dan is er weldegelijk een mooie toekomst voor kwaliteitsjournalistiek weggelegd. Deze stelling poneert Teun Gautier voorafgaand aan zijn lezing tijdens de Mediafacts Nationale Uitgeefdag.

Adessium Foundation (uit Nederland) heeft dit jaar onderzoek laten uitvoeren naar de transitie van journalistieke businessmodellen. Teun Gautier (Vereniging Veronica, ex-Groene Amsterdammer) was nauw betrokken bij het onderzoek onder 25 internationale sleutelfiguren in de mediasector. Twee grote transities kwamen aan het licht: van institutioneel - de traditionele uitgeverij - naar netwerk en van ‘duo­pole’ inkomsten (uit abonnees en adverteerders) naar hybride. Niet minder dan 52 manieren om geld te verdienen werden vastgelegd.

“De consument wil wél voor content betalen!”
Gautier: “Er zijn vele manieren om de ARPU - de gemiddelde omzet per gebruiker - omhoog te krijgen. Denk aan retailing, denk aan het betalen per artikel. We hebben inderdaad 52 inkomstenbronnen geïdentificeerd.”

Geluiden dat consumenten niet meer voor journalistiek zouden willen betalen in het tijdperk van digitale overvloed verwijst Gautier naar het rijk der fabelen: “De lezer wil wél betalen voor content. Je moet als uitgever alleen de juiste inhoud combineren met de juiste delivery én betalingsgemak bieden. Als ik via social media op een artikel wordt gewezen dat mijn interesse heeft, dan wil ik niet op een paywall stuiten. Ik wil geen abonnement, maar gewoon dat ene artikel lezen en daarvoor wil ik dan best betalen. Die paywall komt eigenlijk voort uit de neiging van institutionele uitgevers om hun oude businessmodel vast te houden, terwijl de wereld om hen heen allang is veranderd. Dat verbaast me nog het meest: dat uitgevers hun oude businessmodellen tot de laatste snik willen uitmelken, in plaats van dat ze veel actiever bezig zijn met het heruitvinden van hun toekomst.”

Inschrijven – Informatie over alle 20 sessies
Bent u geïnteresseerd in de presentatie van Teun Gautier tijdens de Mediafacts Nationale Uitgeefdag? U kunt zich via deze website tegen een laag bedrag voor dit evenement over uitgeven en media inschrijven.

Wilt u (eerst) weten wie en wat er in de andere 19 sessies over uitgeven zoal aan bod komt op 24 november, in De Fabrique in Utrecht? Bekijk dan het overzichtelijke programmaboekje van de Mediafacts Nationale Uitgeefdag. Daarin worden alle 20 sessies kort geïntroduceerd.