Hoe innoveer je de relatie uitgever - freelancer op zo’n manier, dat beide partijen daar baat bij hebben? Teun Gautier houdt over deze vraag een presentatie tijdens de Mediafacts Nationale Uitgeefdag op 15 november.

Bestaat nu nog 30% van het personeel in de mediasector uit freelancers en 70% uit vast personeel, over drie jaar is die verhouding omgekeerd, zo betoogde mediaprofessor Piet Bakker onlangs. Uitgeverijen van dagbladen, tijdschriften en business-to-business media: allen teren ze al jaren in op hun personeelsbestanden, om vervolgens steeds meer freelancers in te huren. Het fenomeen rompredactie is dan ook niet meer weg te denken. Maar ondertussen is er door die steeds lagere tarieven, kwesties over auteursrechten én de door uitgevers verachte ‘Wet DBA’ steeds meer spanning komen te staan op de relatie uitgever-freelancer.

Hoog tijd voor een betere relatie met freelancers!
Dwars tegen al die tendensen in is De Coöperatie vorig jaar ontstaan om freelancers en uitgevers juist nader tot elkaar te brengen. Teun Gautier is het brein achter De Coöperatie. Hij legt uit hoe dit initiatief zowel uitgevers als freelancers ondersteunt:

“In de uitgeefwereld wordt nog erg uitgegaan van het traditionele model van productie en distributie vanuit één omgeving. We moeten ons afvragen wat het werkelijke belang van distributie is, want de distributie decentraliseert. Integratie van productie en distributie is dus onzin. We zien dat de waarde van het losse artikel toeneemt ten koste van de waarde van de bundel, bijvoorbeeld de krant of het tijdschrift. Waarom zou je een rookworst vanuit één plek verkopen? Door iets één keer te maken en de distributie ervan te vermenigvuldigen kun je als uitgeverij en als freelancer meer aan content verdienen. De Coöperatie is de schakel tussen de uitgever en freelancer die het ondernemerschap dat er bij dit syndicatiemodel komt kijken kan uitvoeren.”

Facebook levert wel degelijk geld op
Ook zal Teun Gautier tijdens de Mediafacts Nationale Uitgeefdag ingaan op het belang van social publishing. Zowel uitgevers als freelancers moeten niet teveel zeuren over de gevaren van Facebook en Google, maar vooral ervan profiteren, vindt hij. “Ik ben ook betrokken bij Reporters Online. Wij kopen bij artikelen soms voor honderd euro aan Facebookpromotie in, om vervolgens geregeld meer dan duizend euro aan één artikel te verdienen, laatst nog 1700 euro. Mijn stelling is dan ook: ‘Het is geen crisis, maar een Gouden Eeuw voor de journalistiek’. Dat geldt echter niet voor de uitgevers die niet in staat zijn om daarin mee te gaan.”

Risico-minimalisatie bij de Wet DBA
Hoor tijdens de Mediafacts Nationale Uitgeefdag alles over innovatie in de steeds belangrijkere relatie uitgever-freelancer, en de spilfunctie die De Coöperatie hierbij kan vervullen, óók op juridisch gebied. Denk hierbij vooral aan het van de uitgever overnemen van risico’s die voortvloeien uit de Wet DBA.

Inschrijven
Schrijf u hier eenvoudig in voor de Mediafacts Nationale Uitgeefdag. In ruim twintig sessies wordt tijdens dit boeiende kennis- en netwerkevenement weer ingegaan op de meest uiteenlopende aspecten van het moderne uitgeven.