“Traditionele salesmodellen werken niet meer. Content speelt een steeds belangrijkere rol in de customer journey. Commerciële content wordt ook steeds meer begrepen en geaccepteerd door consumenten. Uitgevers worden dan ook steeds meer content marketeer.” Dat stelde Daan Reijnders, directeur van Instant Magazine, tijdens zijn lezing 'Additionele verdienmodellen voor uitgeverijen', tijdens de Mediafacts Nationale Uitgeefdag 2015 in Utrecht.

Instant Magazine is een snelgroeiende Nederlandse startup met software voor digital magazine publishing. Ook de Case Studies van Mediafacts worden via dit platform opgemaakt. Mede-oprichter en directeur Daan Reijnders vertelde in De Fabrique in Utrecht over mogelijke verdienmodellen aan de hand van praktijkvoorbeelden uit zijn eigen klantbestand.

Upselling betaald door adverteerder
Daan noemde enkele voorbeelden van digitale magazines waarmee additionele inkomsten zijn gegenereerd. Zo maakte Runner's World - onlangs uitgeroepen tot tijdschrift van het jaar - een gepersonaliseerd eventmagazine voor 40.000 hardlopers, in opdracht van de marathonorganisatie. “Dit is een perfecte kans geweest voor Runner's World. Ze bereikten 40.000 mensen die veelal geen abonnee zijn, maar hier wel de juiste doelgroep voor zijn; ze creëerden een extra kanaal voor hun adverteerders en een derde partij - de marathonorganisatie - financierde de content.”
Runner's World geeft overigens ook e-books uit en organiseert cursussen hardlopen. Aanvullende inkomsten op basis van bestaande content.

Zoom.nl vergrootte haar verkooppotentieel
Fotografieblad Zoom.nl doet iets interessants met sneak preview magazines, vervolgde Daan. “Zij hebben een enorme database van ‘Zoomers’, mensen die ooit op hun website iets hebben gepost enzovoorts. Die database is vele malen groter dan het abonneebestand. Per gedrukte uitgave geven ze gratis een deel van de content weg aan die zoomers via een digitaal previewmagazine. Zo vergroten ze hun verkooppotentieel enorm. Ook doet Zoom.nl aan content marketing, bijvoorbeeld met de vakantie-fotografiegids voor Bol.com. Merken willen steeds vaker zelf uitgever worden, al dan niet met hulp van een echte uitgever.”

Voordelen digitale magazines
Digitale media geven magazinemakers nieuwe mogelijkheden om adverteerders te helpen, onderstreepte Daan Reijnders eens te meer. “Responsive advertising heeft als nadeel dat er niet echt goede standaarden voor zijn. Dat vinden mediabureaus ook lastig, maar adverteerders zien ook wel dat ze met content aan de slag moeten. Het voordeel daarvan is dat je inzicht krijgt in relevantie en exacte resultaten kunt meten. Content die je publiceert, wordt bovendien door adblockers niet gezien als advertenties. Je kunt ook gewoon een webshop embedden in je magazine. Dan integreer je de koopmogelijkheid meteen in de juiste relevante omgeving.”