Het weekblad Grazia is op het 14de TijdschriftenGala bekroond met de Mercur Tijdschrift van het Jaar 2011. De oeuvreprijs, de Mercur d’Or/LOF-Prijs voor Publiekstijdschriften, werd toegekend aan Libelle-hoofdredacteur Franska Stuy. Linda de Mol en Jildou van der Bijl van de maandelijkse glossy LINDA. werden gezamenlijk uitgeroepen tot Hoofdredacteur van het Jaar.

Grazia hét tijdschrift van 2011
Een groot deel van de zaal explodeerde toen bekend werd gemaakt dat Grazia de Mercur voor Tijdschrift van het Jaar kreeg. Het grote team van weekblad Grazia ging volledig uit haar dak. "Eindelijk erkenning!", verklaarde een stralende Hilmar Mulder even later op het podium terwijl ze trots het beeld omhoog hield.

Volgens het juryrapport inspireert en informeert Grazia de doelgroep via een swingende sandwich¬formule, bestaande uit mode, human interest, shownieuws en actualiteit. "Dankzij de superactuele deadline blinkt het blad uit in scoops en spraak¬makende reportages. Het claimen van eigen thema’s werkt. De mini-specials scoren goed bij de fashionfans. Ook de 3 zingende covers met Glennis Grace, Ilse DeLange en Krystl spraken tot de verbeelding. Grazia weet via duizenden vrienden (Facebook), leden (Hyves), followers (Twit¬ter), een iPhone app en You Tube-kanaal het merk te laden. Met het online-shopping magazine Click & Pick, een e-commerce concept met een selectie uit de leukste webshops, trekt Grazia die band met lezers door."

En dat in een tijd en een markt die niet eenvoudig is. In het oprichtingsjaar 2007 werd bij de Telegraaf Tijdschriften Groep het maandblad Starstyle gestaakt en lanceerde G + J Uitgevers de Nederlandse editie van Gala die een jaar later zou worden beéindigd. Grazia heeft voor haar vijfjarig bestaan een hoofdprijs te pakken.

Franska Stuy is Miss Libelle
Franska Stuy was sprakeloos toen ze op het podium stond om de oeuvreprijs, de Mercur d’Or/LOF-Prijs, in ontvangst te nemen. Libelle had net namelijk twee Mercurs aan haar neus voorbij zien gaan. De Marketingactie van het Jaar ging naar de National Glamour Day en niet het nieuwscafé van Libelle. De Innovatie van het Jaar ging naar Bobo voor het 360 graden edutainment concept, in plaats van de Libelle Academy. "De speeches lagen klaar, maar die prijzen gingen aan ons voorbij", aldus Stuy. "Maar deze prijs had ik echt niet verwacht. Ik weet niet wat ik moet zeggen."

Volgens het juryrapport eet en drinkt Franska Stuy Libelle. "Ze heeft haar ziel en zaligheid verkocht aan ‘haar’ tijdschrift en is al ruim twaalf jaar hoofdredacteur van het grootste wekelijkse betaalde vrouwenmagazine. Het succes verversen, levend houden en uitbouwen is een kunst die Franska Stuy als geen ander verstaat. Ze is de verpersoonlijking van het Libelle-gevoel." In 2009 werd ze gekroond tot Hoofdredacteur van het Jaar.

Linda de Mol en Jildou van der Bijl Hoofdredacteuren van het Jaar
Jildou van der Bijl nam namens haar en Linda de Mol de prijs voor Hoofdredacteur van het Jaar in ontvangst. Tijdschrift LINDA. won in 2004 een Mercur voor Tijdschrift van het Jaar en een Mercur voor Marketingactie van het jaar voor de special l'Homo in 2009. Na het niet verzilveren van maar liefst vijf nominaties vorig jaar, leverde deze prijs veel blijdschap op. Van der Bijl moest wel weer op het podium aan presentator Humberto Tan uitleggen dat Linda de Mol echt alle artikelen ook leest, ze samen alle beslissingen nemen en ze echt fifty fifty hoofdredacteur zijn.

Volgens het juryrapport weet de tweekoppige hoofdredactie van LINDA., Linda de Mol en Jildou van der Bijl, de marketingkreet ‘rumour around the brand’ keer op keer verrassend in te vullen. "Zo blijft LINDA. boeien met een herkenbare eigen stijl, humor en fraaie fotografie. LINDA. raakt een snaar en claimt een eigen mentaliteit die wordt verstrekt met specials, een vernieuwde site, actieve inzet van sociale media en een humoristische app. LINDA. groeit door: van tijdschrift naar merk. Uit de gevarieerde mix aan onderwerpen, de rijke beeldtaal, de nog immer stijgende oplage en de indrukwekkende schare adverteerders, blijkt de stuwende kracht van de hoofdredactie. LINDA. staat in Nederland op eenzame hoogte, dankzij een ijzersterk duo dat elkaar waardeert, aanvult en respecteert."

Alle Mercur-winnaars van 2011 op een rij:

Bruna PostNL Mercur Tijdschrift van het Jaar
Grazia (Sanoma Media)

Mercur d’Or/LOF-Prijs voor Publiekstijdschriften
Franska Stuy - Libelle (Sanoma Media)

Roto Smeets Mercur Hoofdredacteur van het Jaar
Linda de Mol & Jildou van der Bijl - LINDA. (Mood for Magazines)

Mercur Lancering van het Jaar
Lotje& Co (Stichting Lotje&Co)

Mercur Tijdschriftreportage van het Jaar
Nieuwe Revu (Sanoma Media) – Weg met de baard

Abonnementenland Mercur Artdirection van het Jaar
ELLE (Hearst Magazines Netherlands)

Mercur Marketingactie van het Jaar
Glamour (G+J Uitgevers) – National Glamour Day

Corelio Printing Mercur Tijdschriftcover van het Jaar
Vrij Nederland (Weekbladpers Tijdschriften) - Seksspecial

Mercur Innovatie van het jaar
Bobo (Blink Uitgevers) – 360 graden edutainment

Betapress Mercur Tijdschriftenretailer van het Jaar
Beststeller - Amsterdam

De jury
De jury bestond naast voorzitter Derk Haank (Springer Science + Business Media/Lucas-Ooms Fonds) uit Renie van Wijk (voorheen o.a. Marie Claire en Living), Oscar Kneppers (Rockstart.com), Peter Contant (v/h Veronica Magazine), Timo Vrijenhoek (L’Oreal), Jort Kelder (v/h Quote) en Jaap Biemans (Intermediair).
Ruim 900 bladenmakers kwamen donderdag 8 december bijeen in de Amsterdam Convention Factory voor de uitreiking van tienMercurs.