Is distributed content de heilige graal of het paard van Troje? Belangrijke platforms met veel gebruikers, zoals Facebook, Instagram, Google en Snapchat, zetten de deur wijd open voor uitgevers om daar hun content te publiceren. Enorme bereikcijfers lonken en daarmee - eventueel - nieuwe mogelijkheden om content te monetizen. Maar ondergraaf je door je content te distribueren via de platforms van derden niet tegelijkertijd je eigen concurrentiepositie als magazine? Daarover gaat 19 september het eerstvolgende Magazine Media Café in De Balie in Amsterdam.

Dan wordt tussen 15.30 en 17.30 uur namelijk ingegaan op de pro's en contra's van distributed content, zoals er in jargon over wordt gepraat. Maar ook wordt dan ingegaan op nieuwe kansen voor de distributie van printtijdschriften, of - alweer in moderner jargon - papieren magazine media.  

De sprekers

  • 'Bladendokter’ Carolien Vader zet de ontwikkelingen in het medialandschap op een rijtje en belicht verschillende aspecten van platforms als Facebook Instant Articles, Google Accelrerated Mobile Pages, Apple News, Snapchat Discover en Twitter Moments. Welke (on)mogelijkheden voor magazine-uitgevers worden hiermee geopend? 
  • Doordat de downloadsnelheid enorm toeneemt, zal het aantal afhakers drastisch dalen en het lezen van artikelen worden bevorderd. Daardoor komt ook de wereld van de adverteerders volledig op zijn kop te staan, ziet Xavier van Leeuwe (NRC Media), wiens vak het is abonnees te werven en behouden.
  • Content plaatsen op de platforms van derden mag dan wel steeds makkelijker worden, maar verliezen magazines door daarin mee te gaan, niet te veel van hun eigen identiteit? Lara Ankersmit, hoofd digitale media van de NOS, houdt de uitgevers voor het creatieve proces niet uit het oog te verliezen.
  • Volgens content- en social strateeg Gonnie Spijkstra moeten magazines focussen op hun eigen contentplatform en bezoekers artikelen laten delen. ‘Destination’ in plaats van ‘distribution’. Impact vindt zij veel belangrijker dan bereik.
  • De Groene Amsterdammer is al vanaf de start van Blendle actief betrokken bij deze online kiosk voor losse artikelen. Directeur-uitgever Pieter Elshout is blij met de extra omzet die hiermee wordt gegenereerd, maar ziet Blendle toch vooral als wervingskanaal.
  • Dat hergebruik van content niet alleen op digitale platforms tot commercieel interessante kansen leidt, toont Guido Sanders, directeur van Bondis aan. Hij boort nieuwe markten aan voor printtijdschriften, in binnen- en buitenland.

Inschrijven
Het Magazine Media Café vindt 19 september plaats in debatcentrum De Balie in Amsterdam. De entree is gratis, maar inschrijving is verplicht. U kunt zich onderaan deze website inschrijven.