‘Van nieuws publiceren naar nieuws cureren, distribueren en domineren’: onder die noemer houdt Wim Korevaar 15 november tijdens de Mediafacts Nationale Uitgeefdag een presentatie over DOT.world, een platform dat nieuwsmedia onder andere al hebben ingezet voor de Panama Papers.

Ondanks Google en Wikipedia is het vaak lastig om online informatie over één thema te vinden. DOT.world stelt journalisten, experts en de crowd in staat om samen te werken en over actuele topics de beste artikelen op één plek samen te brengen, te bediscussiëren, te organiseren en te rangschikken. Hiermee is snel inzichtelijk wat er rondom elk onderwerp speelt. Onlangs haalde de in Utrecht gevestigde (gelijknamige) startup een miljoen euro aan financiering op voor de doorontwikkeling van het platform. De platformen van DOT.world werden in het verleden al ingezet voor de Panama Papers (http://panamapapers.dot.world), maar ook bijvoorbeeld de aanslagen in België (http://belgiumattacks.dot.world). Onder andere vanuit het ANP en Vox News (VS) is hier in het verleden al interesse in getoond.

Hoe uitgevers DOT.world kunnen gebruiken
Oprichter Wim Korevaar: “Over actuele nieuwsonderwerpen als Amerikaanse verkiezingen en de vluchtelingencrisis verschijnen veelal duizenden publicaties. Hoe houd je hierin het overzicht en waar zie je wat écht relevant is? Publishers kunnen hierin een belangrijke rol spelen door niet alleen te publiceren, maar ook bestaand nieuws te cureren, distribueren en daarmee een groter deel van het medialandschap te domineren. Via de dossiers in DOT.world kan je snel zien wat er speelt op elk onderwerp. Soms kan het artikel van de  New York Times bovenaan staan, en een volgende keer die van de Vice News. In alle gevallen leiden we publiek naar de website van de bron (de uitgever/maker) en geven de bron ongewijzigd weer. DOT.world faciliteert dit voor uiteenlopende organisaties en wetenschapsgebieden, maar het biedt bovenal een uitgelezen kans voor publishers om topic-specifieke platformen in te richten, daarmee op die topics een belangrijke rol te claimen en dan extra publiek te trekken naar hun website.”

Demo op Mediafacts Nationale Uitgeefdag
Tijdens de Mediafacts Nationale Uitgeefdag wordt de werking van DOT.world (spreek uit: dot dot world) nader toegelicht én gedemonstreerd. Onder de noemer 'Empowering Publishing’ wordt tijdens dit evenement in 22 sessies ingegaan op de meest uiteenlopende aspecten van het moderne uitgeven. Inschrijven kan via bovengenoemde website. Onderwerpen die bijvoorbeeld aan bod komen: