Ondanks een grote digitale productie blijft bij Women’s Health het maandelijkse papieren magazine wel degelijk een anker. Dat meldde hoofdredacteur Milou Turpijn tijdens de Mediafacts Nationale Uitgeefdag. - fotocredit: Rogier Bos

Het eerste wapenfeit van de nieuwe hoofdredacteur van Women’s Health Milou Turpijn was een groot uitgemeten onderzoek naar vrouwen met angst om uit te gaan. Women’s Health doopte het eigentijds om in FoGo (Fear of Going Out). Veel vrouwen uit de doelgroep bleken last te hebben van een mate van angst om zich onder de mensen te begeven. Veel media haakten aan en Women’s Health profiteerde volop van de free publicity.

Met een aanstekelijk enthousiasme vertelde Milou Turpijn over haar bevindingen tijdens de Mediafacts Nationale uitgeefdag in congrescentrum Spant! in Bussum. Zij staat sinds zes maanden aan het roer van deze Hearst-titel en lijkt met haar commerciële achtergrond en zonder journalistieke wortels op het eerste oog geen ideale match als hoofdredacteur. “Aanvankelijk dacht ik dat ze me vroegen om mee na te denken over een geschikte kandidaat, maar ze bleken toch echt mij voor die positie op het oog te hebben.”

Drie speerpunten
Turpijn werkte onder meer voor ING, aan de inkoopkant van media. Zij weet dus hoe klanten denken en wat bedrijven zoeken in partnerships met media. Daarom kan zij in haar nieuwe rol op zoek naar nieuwe commerciële samenwerkingen en businessmodellen voor het merk Women’s Health. Binnen dat merk blijft het papieren magazine wel degelijk een anker, maar de digitale kanalen en de events eromheen zijn even belangrijk voor haar. Als nieuwe hoofdredacteur heeft ze drie speerpunten, zo vertelde ze: het bereik vergroten, het uitbouwen van de merkwaarde en het zoeken naar nieuwe businessmodellen.

Via events en influencers naar meer merkwaarde
Onder het motto ‘Healthy is the new wealthy’ hield ze haar presentatie. “Want we hebben allemaal een dak boven ons hoofd en hoeven ons geen zorgen te maken of we wel te eten hebben vanavond.” De doelgroep van Women’s Health is veel meer op zoek naar een gezonde levensstijl, ze grijpen kansen en hebben als millennials hun leven nog voor zich. Turpijn weet als blogger en vlogger heel goed dat deze jonge vrouwen via influencers te bereiken zijn. Zij haastte zich na afloop van haar presentatie dan ook naar Amsterdam voor het Sneaker Gala, een Women’s Health event - gesponsord door Samsung en Nike - waar zij de Fit 40 lijst onthullen zou. Uiteindelijk werd Fajah Lourens verkozen tot nummer 1 op de Women’s Health Fit List 2016: een influencer van de bovenste plank, die door haar bereik ook flink bijdraagt aan de doelen van Turpijn en Womens’ Health.