Adblockers, de ANA-papers en wereldwijde digitale advertentiefraude houden de groei van de digitale advertentiemarkt niet tegen. Zo laat de Online Ad Spend Study H1 2016, die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB Nederland, onder andere zien dat de inzet van mobile advertising in het eerste half jaar van 2016 met maar liefst 61% is gegroeid. Daarnaast laat online video advertising een indrukwekkende groei van 55% zien. Binnen de totale reclamemarkt stijgt het marktaandeel van online advertising daarmee steeds sneller. 

Een derde van online display advertentiebudget naar mobile advertising
IAB Nederland en Deloitte voorspelden al eerder dat de advertentiebudgetten en -grenzen tussen online en offline media in de komende jaren steeds verder gaan vervagen. De uitkomsten van de Online Ad Spend Study H1 wijzen dan ook op definitieve veranderingen in de budgetbestedingen. Zo wordt inmiddels bijna een derde van het totale online display advertentiebudget ingezet op mobile advertising en is in de eerste helft van 2016 voor maar liefst 65 miljoen euro aan video advertising besteed.

Nathalie Peters, voorzitter van IAB Nederland: “Ik ben blij te zien dat in een jaar waarin er aan de fundamenten van online marketing geknaagd werd wederom groei is te zien. Adblocking en ANA-papers leken onze industrie volledig te domineren. Nu de rook wat opgetrokken is zien we dat de marketeers zich niet hebben laten afschrikken en de veranderende consument volgen op social, in online video en op mobile. Groei is een belangrijke graadmeter, maar blijft een momentopname. We zullen moeten blijven werken aan de lange termijn sustainability van onze industrie.”

Mobile advertising groeit met een overweldigende 61%
Jeroen Verkroost, directeur van IAB Nederland, voegt daaraan toe: "Zelfs tegen het licht van de sterke digitale groei in de afgelopen tien jaar springt de eerste helft van 2016 er positief uit. De groei van mobile is versneld van 51% in 2015 naar 61% in 2016. De verwachting dat video in 2016 zou doorbreken wordt bevestigd door een sterke groei van mobile video inkomsten van 55% in de eerste helft van 2016. Lokale spelers verdwijnen snel uit de achteruitkijkspiegel van de digitale spelers, die twee keer zo snel groeien in digital video. Over het algemeen blijft digital groeien met dubbele cijfers in elke gemeten display-categorie."

Over de Online Ad Spend Study
Voor de Online Ad Spend Study heeft Deloitte, in opdracht van IAB Nederland, 22 Nederlandse spelers op de internetmarkt ondervraagd. De Online Ad Spend Study H1 2016 is hier te downloaden.