Google personaliseert zoekresultaten, Spotify maakt persoonlijke playlists en Netflix claimt al meer dan 1 miljard dollar te hebben verdiend met personalisatie. Wat kan de journalistiek daarvan leren? Blendle-oprichter Marten Blankesteijn (rechts op de foto) vertelt 15 november tijdens de Mediafacts Nationale Uitgeefdag hoe zijn gebruikers het juiste artikel op het juiste moment moeten krijgen.

Veel Nederlandse en steeds meer buitenlandse media maken van Blendle gebruik als platform om losse artikelen te verkopen. De inkomsten uit Blendle vormen voor uitgeverijen nog geen significant bestanddeel van de jaaromzet, maar een leuk extraatje levert het wel op. Zo verdienen Vrij Nederland en New Scientist dit jaar respectievelijk (ongeveer) 200.000 en 70.000 euro aan artikelenverkoop via Blendle. Maar belangrijker noemen uitgevers de marketingfunctie: hun journalistiek bereikt via Blendle groepen gebruikers die anders niet bereikt zouden worden, en waarvan een deel wel degelijk door de ontdekte content geënthousiasmeerd raakt.

Van elke euro aan verkochte artikelen strijkt Blendle 30% op. De digitale artikelenkiosk maakt nu nog geen winst, gegeven enorme investeringen in de techniek om gebruikers steeds relevanter te bedienen. Daarnaast brengt de internationalisering van het platform investeringen in support met zich mee. Bij Blendle werken dan ook tachtig mensen, waaronder veel contentcuratoren en ontwikkelaars.

Klöpping: "Personalisatie een belangrijke feature"
Alexander Klöpping bracht over de ophanden zijnde innovaties van Blendle enkele maanden geleden deze blog uit. Personalisatie van het aanbod noemt hij een belangrijke feature. Dat is precies het onderwerp waar zijn collega Marten Blankesteijn meer over gaat vertellen tijdens de Mediafacts Nationale Uitgeefdag: hoe gaat Blendle ervoor zorgen dat het juiste artikel op het juiste moment bij de juiste gebruiker terecht komt, overigens met inbegrip van het feit dat gebruikers óók nog door content verrast willen kunnen worden. 

Over de Mediafacts Nationale Uitgeefdag
‘Empowering Publishing’ is het thema van de Mediafacts Nationale Uitgeefdag, die 15 november plaatsvindt in Bussum plaats vindt in congrescentrum Spant!. Tijdens dit evenement wordt in 22 sessies ingegaan op de meest uiteenlopende aspecten van het moderne uitgeven. Inschrijven kan via www.nationaleuitgeefdag.nl. Denk bijvoorbeeld aan onderwerpen als:

Media Leadership Dinner
Aansluitend aan (de borrel na) de Mediafacts Nationale Uitgeefdag vindt 15 november in dezelfde locatie - Spant! in Bussum - tevens het Media Leadership Dinner plaats, van 18.45 tot 21.30 uur. Van de honderd plaatsen voor dit diner zijn er nog enkele tientallen beschikbaar. Deze kunt u hier voor 175 euro bestellen. 
Nota Bene: deelnemers aan dit diner krijgen gratis toegang tot de Mediafacts Nationale Uitgeefdag en hoeven zich dus niet ook nog (apart) voor laatstgenoemd evenement in te schrijven.

Een feestje voor de branche
Tijdens het Media Leadership Dinner worden twee awards uitgereikt: de Media Inspiratie Award en de Media Leadership Award. Daarnaast wordt Thomas Husson (Forrester Research) ingevlogen om een powerspeech te verzorgen over het thema 'The Mobile Mindshift' en de impact daarvan voor uitgevers. Husson is co-auteur van de gelijknamige management bestseller. Het Media Leadership Dinner wordt omlijst door muziek en entertainment.