Ontwikkelingen op het gebied van social media gaan erg snel. Door Sanoma Media's actieve Facebook strategie leverde een 'like' op Facebook gemiddeld vier extra sitebezoekers op die kwalitatiever zijn dan overige bezoekers.

Mediafacts interviewt Maarten van Vulpen, consultant voor Liones, die tijdens de Mediafacts Academy cursus Social Media de laatste trends op het gebied van social media bespreekt en uitlegt hoe uitgevers successen kunnen behalen.

Wat zijn de trends op het gebied van social media?
Van Vulpen: "Ontwikkelingen op het gebied van social media gaan erg snel. Alle grote partijen, waaronder Google en Microsoft, bemoeien zich met social media en de invloed gaat veel verder dan alleen het eigen netwerk. Dit leidt tot zaken als webcare en reputatiemanagement. Ook wordt social media steeds meer een onderdeel van marketingcampagnes. Bedrijven communiceren geen eigen adressen meer, maar verwijzen naar hun blog of pagina's op Facebook en LinkedIn.

Daarnaast wordt de invloed van social media binnen de online aanwezigheid steeds groter. Zo kan een actief social media beleid leiden tot een andere communicatiewijze  of directe invloed hebben op de vindbaarheid. Social media zijn onderdeel geworden van het algoritme van de zoekmachines."

Welke kansen creëren social media voor de uitgeefbranche?
"Binnen de uitgeefbranche vormen social media enerzijds een bedreiging, maar bieden  anderzijds ook veel kansen. De grootste bedreiging is dat iedereen met behulp van social media tools zijn eigen uitgave kan beginnen. Hier is Publishr.nl een goed voorbeeld van, maar ook hyperlokale sites als Arnhem-Direct.nl, welke onlangs door de Telegraaf bij zijn Dichtbij.nl portfolio is gevoegd.

Content komt steeds meer centraal te staan, via social media kan de doelgroep eenvoudig   worden bereikt. Het platform wordt ondergeschikt aan de content. Wanneer uitgevers hier slim op inspelen, kunnen zij goed gebruik maken van het sociale kapitaal dat online beschikbaar is. Zeker het benaderen van niches kan dankzij social media veel sneller. Doelgroepen kunnen sneller geïdentificeerd worden. Hierdoor kunnen time-to-market en cost-to-market enorm verlaagd worden. Dit vereist echter wel dat uitgevers in nieuwe verdienmodellen en -kansen gaan denken en niet blijven hangen in oude tradities."

Welke successen zijn er in de uitgeverij met social media behaald?
"De case van Bohn Stafleu van Loghum met vakblad Skipr is een goed voorbeeld van de toepassing van social media. Op een slimme manier worden social media ingezet om de toegankelijkheid van de site en de content sterk te verhogen. Gebruikers kunnen bij het inloggen gebruik maken van hun LinkedIn-account en de communities zijn rechtstreeks gekoppeld aan LinkedIn.

Een ander succesvol voorbeeld is Sanoma, die onlangs de resultaten deelde van haar actieve Facebook strategie. Iedere 'like' levert gemiddeld vier extra sitebezoeken op, die kwalitatiever zijn dan de overige bezoeken. Daarnaast is ook actief onderzoek gedaan naar de tijden waarop content geplaatst moet worden om maximaal bereik te halen. Dit heeft geleid tot een uitgekiende strategie, die veel rendement oplevert."

Klik door voor de rest van het interview met Maarten van Vulpen.

De Mediafacts Academy cursus Social Media vindt plaats op donderdag 26 januari 2012. Cursisten leren hier in één dag alles over de strategische stappen die gezet moeten worden om social media in te passen in het uitgeefportfolio.