Berndt de Wit is business owner van Fashionchick, één van de grote titels van Sanoma. Hoewel zijn presentatie op de Mediafacts Nationale Uitgeefdag vooral over CPM’s en click-through-ratio’s ging, beschouwt hij Fashionchick niet als conversieduwer: “We leveren echt interessante content.”

 

 

De vloggers van Sanoma’s Fashionchick gaan door het leven met hippe aliassen als ‘From Hats to heels’, Billie Rose, FashionHoax, Mode Rosa en SFFTE. Ze maken gelikte filmpjes met bijvoorbeeld de ‘look of the day’. Samen vormen ze het uithangbord van het e-commerceplatform waarmee Sanoma affiliate marketing in de mode bedrijft.
Berndt de Wit, business owner van de door e-commerce gedreven site, is trots op hoe zijn redactie het bloggers- en vloggersnetwerk bij elkaar heeft gezocht. “Het is een geweldig team, heel jong en heel creatief. Het is hartstikke leuk om ze bezig te zien op de redactie, het lijkt net een modeshow. Ze weten precies wat het DNA van de doelgroep is, want ze zíjn de doelgroep.”

Indrukwekkende aantallen
“Je kunt Fashionchick het beste beschouwen als een soort digitale Kalverstraat”, vertelde De Wit. “Wij sturen mensen alleen maar door naar de verkopers.” Dat doet Fashionchick kennelijk uitstekend, want afgaande op de cijfers is het er even druk als in Amsterdams drukste winkelstraat. Met 1,5 miljoen unieke bezoekers per maand, 174.000 Facebook-fans, 56.000 Instagramvolgers, ruim 280 aangesloten webshops en 70 werknemers in Hoofddorp is het een even grote als succesvolle operatie. “We hebben een hoge click-through-ratio”, stelt De Wit.

Samenwerkingen met Google en Facebook
De hoge bezoekcijfers zijn te danken aan de wisselwerking tussen de hoge kwaliteit van de content en het aangaan van samenwerkingen met andere toonaangevende partijen binnen de branche, legt hij uit. Met behulp van advertenties op sites als Google en Facebook is traffic boosten een van de belangrijkste instrumenten om mensen te trekken. “De content moet voortdurend van hoge kwaliteit zijn, zeker op sociale media als Facebook. En wanneer je actief bent in het digitale domein, hoef je daar gelukkig geen ellenlange discussies op de redactie over te voeren: je doet gewoon een A/B-test tussen twee verschillende vormen content. We geven behoorlijk wat uit aan social, maar het levert ook steeds meer op. Dat monitoren we heel zorgvuldig. We zijn geen conversieduwers. Ook bij ons draait alles uiteindelijk om de content en de geloofwaardigheid daarvan.”

Internationale expansie
Sanoma ziet Fashionchick als een titel met grote internationale potentie. Het is inmiddels meer dan winstgevend en het concept is al uitgerold naar zeven andere landen. Factoren die bij de landenkeuze een rol spelen zijn onder meer de bevolkingsgrootte en de internetpenetratie, maar ook het gemiddelde inkomen, de economische groei, de bestedingen aan fashion en de potentie van mobiel. 
 
De Wit: “Mobiel is gigantisch aan het groeien. We overwegen daarvoor een dedicated team in het leven te roepen. We hebben kort geleden ook Swipe & Shop overgenomen: een app die je kunt beschouwen als de Tinder van de fashion. Maar de mogelijkheden per land zijn verschillend. Twee jaar geleden zijn wij bijvoorbeeld ook in de Verenigde Staten begonnen, maar dat liep niet zoals we voor ogen hadden. We hebben het toen nog even als specialist in grote maten geprobeerd, maar ook dat leverde te weinig op, dus daar zijn we gestopt." 

… maar focus ligt op voortgaande nationale groei
Ondanks internationale expansie heeft Fashionchick allereerst een sterke focus op nationale groei, liet Berndt de Wit tot slot weten. “Er zijn nog zoveel mogelijkheden in eigen land. Door voortgaande groei in Nederland kan Fashionchick zijn adverteerders nog beter bedienen met relevante content en maatwerk-campagnes.”