In het eerste kwartaal van 2017 is het aantal likers/volgers van magazine merken op social media met 4% gestegen ten opzichte van het vierde kwartaal 2016.

Vooral het aantal volgers op Instagram (+14%)  en YouTube (+11%) nemen fors toe. Dit blijkt uit de Social Media Monitor die voor de derde keer door Magazine Media Associatie (MMA) is gepubliceerd.

Magazine merken hebben het grootste aantal likers/volgers op Facebook (53,2%), gevolgd door Twitter met een aandeel van 19,6% en Instagram met 18,1%. Het aandeel van Instagram stijgt sterk.

De meest populaire magazine merken op social media blijven Voetbal International, LINDA. en ELLE. De sterkste toename van het aantal likes/volgers is zichtbaar bij de merken Stoer!, AD Magazine, Historisch Nieuwsblad, Plus Magazine, Elsevier en Story. Ook een aantal merken van Hearst Netherlands (ELLE Decoration, ELLE Eten, Men’s Health, Women’s Health), New Skool Media (Seasons, Roots, Vorsten) en de dagblad magazines van De Persgroep behoren verder tot de grote stijgers. Bij bijna alle merken die zijn gemeten stijgt het aantal likers/volgers.

Met de MMA Social Media Monitor wordt op overkoepelend niveau een beeld verkregen van magazine merken op social media. Het rapport geeft inzicht in het totaal aantal likers/followers van magazine merken per kanaal en het aandeel van elk sociaal netwerk binnen de magazine media branche. Tevens wordt een top 25 samengesteld van magazine merken met het hoogste aantal likers/followers en een top 10 per kanaal. Daarnaast geeft de monitor ook inzicht in welke magazine categorieën op welke kanalen het grootst zijn. De MMA Social Media Monitor verschijnt elk kwartaal. De monitor is voor de derde keer gepubliceerd.

 

Bron: persbericht