Hoewel de omzet van de webshops van krantenuitgevers vooralsnog tegenvalt, wordt er volop in geïnvesteerd. TMG en Wegener kiezen voor een brede strategie, terwijl NRC en De Persgroep hun focus juist vernauwen.

 

Dat blijkt uit een rondvraag van Mediafacts onder de uitgevers. Het komende jaar passen alle uitgevers een nieuwe strategie toe, wat gepaard gaat met kostenbesparingen en andere organisatorische wijzigingen. Zo kiest de Volkskrant voor een shop met veel minder producten, die allemaal in bulk aan de man moeten worden gebracht. “We gaan voor veel hogere volumes en veel hogere marges”, aldus Patrick van Waeyenberge, vanaf 1 januari 2012 directeur van het nieuwe De Persgroep Digital.

 

TMG zet in op maar liefst een vervijfvoudiging van de huidige e-commerce-omzet. Dit zal gepaard gaan met het afstoten en aantrekken van partijen, webplatforms aanbieden voor het MKB en natuurlijk integratie met Hyves.

 

Opvallend is dat de uitgevers zowel outsourcing als insourcing (NRC) kiezen als kostenbesparing. Verder kan worden vastgesteld, dat de netto-omzet van de webshops bij alle krantenuitgevers nog achterblijft bij de omzet uit print. Dit heeft vooral te maken met de enorme omzet uit print en minder met de webwinkels zelf. Toch hebben allen de verwachting dat er meer uit e-commerce te halen valt. TMG streeft zelfs naar een omzet van 50 miljoen euro (nu 10 miljoen) in 2016.

 

Dit en meer leest u in de nieuwste editorial van Mediafacts. Deze is te downloaden binnen de Mediafacts iPad app of als pdf via mediafacts.nl.