Wat moeten de lezers doen om ‘burgerastronaut' te worden? Een inspirerend voorstel insturen waarin verteld wordt waarom hij/zij de ruimtereis verdient én meedoen aan de ruimte quiz om zijn/haar kennis van het sterrenstelsel te testen. Ieder Metroland selecteert één finalist op basis van Facebook ‘likes' en de kwaliteit van de inzending. De wereldwijde jury - bestaande uit Metro en SXC afgevaardigden - zal alle finalisten interviewen en op basis daarvan de toekomstige astronaut kiezen.

Naast de ruimtereis, wint de gelukkige winnaar ook een astronautentraining voorafgaand aan de lancering in 2014 en accommodatie op Curaçao. De winnaar krijgt daarnaast de mogelijkheid om een rapportage te maken over de training en de trip. Voor deze actie is Metro een samenwerking aangegaan met SXC - Space Expedition Curaçao. Het SXC team is ervaren en professionals met passie voor ruimtevaart.

"Het is een fantastisch project, dat alleen de grootste krant ter wereld kan doen," aldus Robert van Brandwijk, hoofdredacteur van Metro Holland.