Nederlandse uitgevers hebben chatbots nog nauwelijks op hun radar staan. Willen ze niet een compleet nieuwe advertentiemarkt én lezersmarkt verliezen, dan is het zaak om alsnog snel aan te haken. Dat stelde Antal de Waij (zie foto) 15 november tijdens de Mediafacts Nationale Uitgeefdag. - Fotocredit: Rogier Bos  


CNN gebruikt ze, KLM zet ze in voor bijvoorbeeld omboekingen en kledingmerk Burberry vaart er wel bij. Door kunstmatige intelligentie gevoede bots, die allerlei functies ondersteunen in de chat app Facebook Messenger: een app die nu al een markt van bijna één miljard gebruikers vertegenwoordigt. Als die andere Facebook chat app - Whatsapp - ook wordt open gesteld voor bots, is het hek helemaal van de dam, ook in Nederland.

Toch hebben uitgevers chatbots nauwelijks op hun netvlies staan. Slechts tien van de 300 aanwezige bezoekers tijdens de Mediafacts Nationale Uitgeefdag koos namelijk uit vier parallelle tracks voor de presentatie van Antal de Waij over ‘wat uitgevers moeten weten over chatbots.’ In mei 2016 bracht Mediafacts al een Case Study uit over dit chatbots. Daarin stond al de alarmerende mededeling dat deze virtuele of digitale assistenten - zoals Siri - een nieuw paradigma gaan vormen in onze steeds digitalere wereld.

De Waij is directeur van Engagement Media. Daarnaast is hij lector aan de Beeckestein Business School. Hij begon zijn verhaal direct met het verzoek aan iedereen om zijn of haar Facebook Messenger app te openen op de mobiele telefoon en te ervaren wat de mogelijkheden van chatbots zijn.

CNN-bots werken al goed
Sinds het openstellen van de messenger app door Facebook hebben gebruikers zonder de app te verlaten allerlei handige nuttige en informatie binnen handbereik. “Tik maar eens het zoekveld CNN in”, moedigde hij de toehoorders aan, “en vervolgens Trump.” Snel reageerde de bot met drie verse CNN-artikelen binnen de interface van Messenger.

Bots zijn sneller dan sites
De Waij: “CNN heeft zo via Messenger en hun chatbot programma op een hele intieme en directe manier contact met jou, over onderwerpen waar jij naar op zoek bent. De mogelijkheden zijn eindeloos. Sinds het openstellen van Messenger - in april van dit jaar - zijn al meer dan 35.000 chat bots ontwikkeld. Om dat aantal in perspectief te zetten: de groei is groter dan het aantal apps dat nu ontwikkeld wordt. Het draait allemaal om het gemak. Bots zijn sneller dan sites en door het geïntegreerde gebruik blijft Facebook met Messenger hoog in de lijst van meest gebruikte apps staan.”

Kledingmerk Burberry doet marketing via Messenger
De Waij vervolgde zijn presentatie met een aantal voorbeelden van het gebruik, zoals het omboeken van een vliegticket bij KLM, of kledingmerk Burberry, dat de chat app op fabuleuze wijze inzet voor marketing. De leidende vorm is video. Met plaatjes of slechte tekst kan de chat app slecht uit de voeten. Mogelijkheden voor uitgevers zijn er volgens De Waij volop. “Je kunt via push notifications als nieuwsuitgever bijvoorbeeld je gebruiker op specifieke momenten nieuws sturen. Kijk maar naar het voorbeeld van CNN.”

Chatbots als disruptor voor email
Chatbots gaan volgens De Waij de emailnieuwsbrief en alle andere vormen van communicatie verdringen omdat het grote voordeel is dat alles binnen de vertrouwde omgeving van Facebook plaatsvindt. Nu al is Facebook een grote bron van nieuws voor velen, vooral de millennials. De Waij: “Als Facebook straks ook haar app Whatsapp openstelt voor chatbots, gaan we echt wat beleven.” In Nederland is het gebruik van Messenger nog niet zo groot als Whatsapp.

Chatbots maken herziening advertentiestrategie noodzakelijk
Sinds november is Facebook Messenger ook uitgebreid met de mogelijkheid om te adverteren. En daarmee sloot Antal de Waij zijn presentatie af. “Op het moment dat gebruikers in hun vertrouwde Messenger omgeving advertenties voorgeschoteld krijgen, kan het gebruik van deze chatbots het gat opvullen tussen sociale media en communities. De bots maken de call to action zo gemakkelijk - zeker wanneer de mobiele telefoon via Paypall het betalingsgemak verhoogt - dat uitgevers en online retailers hun hele advertentiestrategie moeten gaan herzien.”