Erwin van Luit, directeur van ONE Business, het portfolio rondom Elsevier Weekblad en BeleggersBelangen dat grotendeels in handen is van New Skool Media, leeft in een gespleten werkelijkheid. 90% van de omzet komt uit print, terwijl online wel degelijk de toekomst is. Dat blijkt ook nu weer uit de release van de verbeterde website en nieuwe app van Elsevier Weekblad. Wim Danhof sprak met Van Luit (zie foto): “ONE Business is zeer winstgevend en klaar voor de toekomst.”

In november 2016 nam New Skool Media formeel de opinietitel Elsevier (met alle spin-offs) en BeleggersBelangen over van RELX, het vroegere Reed Elsevier. 104 medewerkers verhuisden mee naar New Skool Media in Amsterdam, en alles werd ondergebracht in de onderneming ONE Business. New Skool Media heeft daarin een meerderheidsbelang en RELX houdt de komende jaren 30 procent, namelijk totdat Elsevier Weekblad over uiterlijk acht jaar een naam moet hebben aangenomen waarin ‘Elsevier’ niet meer voorkomt. ONE Business staat met ruim 25 miljoen euro garant voor bijna de helft van de totale omzet van New Skool Media, dat verder talrijke nichetitels uitgeeft.

Erwin, hoe bevalt New Skool Media als jullie nieuwe uitgeefhuis?
“Goed. Reeds Business Information was een goede en professionele eigenaar, maar het bedrijf ontwikkelde zich in een totaal andere richting: van uitgeefhuis tot solutions provider. We zitten nu in een bedrijf waarin we heel belangrijk zijn, dat is natuurlijk leuk. Bij New Skool Media is er veel meer investeringsruimte om onze online activiteiten en onze online teams te versterken met onder andere marketeers, data-analisten en digital publishers. We zitten in één pand met alle andere redacties van New Skool Media. Bij diverse titels kunnen we elkaars kracht benutten, en we hebben in de nieuwe setting nog meer vrijheid om met onze titels te ondernemen.”



Erwin van Luit: "We bereiken serieuze aantallen nieuwe online only abonnees en deze groei zullen we in de komende periode gaan versnellen."

Wat zijn de belangrijkste plannen met het portfolio van Elsevier Weekblad en BeleggersBelangen, inclusief de talrijke spin-offs waaronder Elsevier Weekblad Online, Elsevier Juist en Beurs.nl?
“Wij willen print in stand houden, want print staat nog altijd voor 90% van onze omzet. Tegelijkertijd heeft online content en de user omzet die daaruit voortvloeit de toekomst en dit groeit hard binnen ons bedrijf. Wij investeren daarom verder in onze digitale organisatie. Door het toevoegen van de juiste mensen vergroten wij de online kennis op deelredacties. Ook investeren we in mensen die weten hoe het spel moet worden gespeeld rondom de vraag welke content je voor de paywall zet, en welke content je erachter zet. Het gaat hierbij om mensen die data analyseren en die herkennen wat converteert richting betalende gebruikers.”

“Daarnaast zijn we gestart met het Innovation Lab. Dit bestaat uit een team van jonge medewerkers die nieuwe online innovaties bedenken en cases uitwerken; innovaties die voor ons bedrijf belangrijk zijn voor de toekomst. ONE Business investeert vervolgens in de uitrol van de meest kansrijke innovaties. Hiermee versnellen en versterken we onze innovatiekracht en online ontwikkelingen. Ook wordt er - onder de paraplu van Elsevier Weekblad als hoofdmerk - nog zwaarder ingezet op drie special interest onderwerpen: Belastingen, Amerika en Zorg. Dat moet leiden tot extra ‘online only’ omzet.”

“We merken dat deze versterkte focus op al deze online activiteiten nu al goed werkt. We bereiken serieuze aantallen nieuwe online only abonnees en deze groei zullen we in de komende periode gaan versnellen. Dit terwijl we de afkalving van het aantal print-abonnees bij Elsevier Weekblad redelijk hebben weten te stabiliseren rond 80.000. En daardoor is één ding helder: One Business is zeer winstgevend en klaar voor de toekomst!”

Elsevier Weekblad heeft onlangs een nieuwe app en verbeterde website uitgebracht. Waarom?
"We waren van mening dat we met onze site en app een volgende stap moesten zetten; een betere useability, betere structuur en meer conversiemogelijkheden. Derhalve hebben we bij de ontwikkeling van beiden de focus gelegd op het creëren van de optimale gebruikerservaring en op het optimaliseren van conversie naar betaald gebruik. Door middel van diverse usertesten en talrijke interviews met onze klanten hebben we stap voor stap de vernieuwde site én app vormgegeven. Dit heeft geresulteerd in een compleet nieuwe vormgeving en een verbeterde navigatie voor zowel app als site, die uiteraard geheel responsive is. Klanten bepalen binnen deze kanalen zelf hoe ze onze content lezen: als losse artikelen of als volledige (gebundelde) editie van Elsevier Weekblad. De eerste resultaten laten een sterk verbeterde engagement van onze bezoekers zien en een verhoogde conversie. We zijn net live, we willen er derhalve nog niet al te veel conclusies aan verbinden, maar hoopgevend is het zeker!”