Waarom heeft het zo lang geduurd voordat Nederlandse partijen in zee gingen met het -op papier- gunstiger systeem van Google waarbij uitgevers veel informatie over de gebruikers krijgen en 10% afdragen in plaats van 30% aan Apple? "Ik heb geleerd dat er twee soorten snelheden zijn. De bijna onrealistisch hoge snelheid van Google, en de snelheid van anderen", aldus Chinnappa. "En uitgevers zijn nu eenmaal niet zo snel, alhoewel de Nederlandse een stuk sneller zijn. Villamedia is onze snelste partner. Maar Apple heeft natuurlijk ook een compleet ecosysteem dat heel goed werkt. Dat zorgt er ook voor dat mensen sneller voor dat systeem kiezen".

Juridische vragen
Navraag bij NRC leert dat Google One Pass begin dit jaar nog niet helemaal klaar was voor de Europese markt. "We zijn sinds juli al in gesprek met Google, maar het juridische gedeelte was nog niet gereed. En daar gaat wat tijd over heen", aldus Han-Menno Depeweg, Uitgever NRC Digitaal. "Het was een Amerikaans contract dat voor de VS klopt. Maar hier moesten we toch even uitzoeken hoe de Belastingdienst er mee om gaat, hoe er omgegaan moet worden met het feit dat in Nederland journalistieke producten belast zijn met 0% btw en hoe het auteursrecht in de overeenkomst werd opgenomen. En zeker als je als een van de eersten in Nederland met zo'n systeem in zee gaat, wil je alles waterdicht hebben", aldus Depeweg.

NRC gaat Google One Pass nog dit jaar toepassen op de digitale edities van NRC Handelsblad en nrc.next, die daardoor ook beschikbaar worden voor niet-abonnees. In 2012 wordt het ook geïmplementeerd op de nieuwe website nrchandelsblad.nl, waar dagelijks de artikelen uit de papieren versie worden geplaatst en het archief vanaf 1992 beschikbaar komt.

Aantal accounts onbekend
Is het een risico om in zee te gaan met een betaalsysteem waarvan je niet weet hoe makkelijk mensen het adopteren? Gegevens over het aantal One Pass accounts zijn niet voorhanden. Depeweg, van NRC: "Ik heb geen idee hoeveel One Pass accounts er al in Nederland zijn. Maar toen wij gistermiddag na de implementatie bij villamedia.nl op de redactie gingen testen hoe het werkt, kwamen we erachter dat de helft van ons al zo'n account heeft. Iedereen met een Android smartphone of tablet heeft het al en kent het als Google Checkout. Veel mensen hebben het dus al, zonder dat ze het weten."

Andere betaalmethoden worden door zowel NRC als Villamedia vooralsnog niet ingezet voor micropayments. "iDeal is gewoon te duur voor kleine bedragen", aldus Villamedia hoofdredacteur en directeur Dolf Rogmans. "Ze rekenen een basistarief en een percentage. Als iets minder dan een euro kost, betaal je daardoor bijna alles aan iDeal." Villamedia verkoopt op de site sinds gisteren achtergrondartikelen uit het tijdschrift via One Pass.

Argwaan tegen Google
Speelt de argwaan tegenover Google een rol bij de beslissing om wel of niet met One Pass in zee te gaan? Depeweg (NRC): "We hebben zeker goed naar het juridische verhaal er achter gekeken. En voor ons heeft het goed uitgewerkt. Je kunt op het ene vlak samenwerken en het op een ander vlak niet eens zijn. Er zijn niet veel partijen die dit aanbieden. Ook wij merken dat iDeal voor micropayments te duur is. En met Apple zijn we ook niet altijd even goede vrienden. Maar hun afrekenmethodiek zit wel goed in elkaar."

Verhitte discussie tijdens Uitgeefdag
Dat uitgevers niet allemaal even gecharmeerd zijn van Google, bleek 10 november tijdens een paneldiscussie met Madhav Chinnappa tijdens de Mediafacts Nationale Uitgeefdag. De vraag "Google, vriend of vijand?", werd op het podium door een van de panelleden vooral beantwoord met de laatste betiteling.
In het panel met schrijfster Lulu Wang en Patrick Swart van GEA betoogde online marketeer en ondernemer Maarten Roelofs onder meer het volgende: Google heeft eerst een flink deel van de advertentie-inkomsten van uitgevers afgepakt met AdWords, en ze er vervolgens clicks voor teruggegeven die niet kunnen worden omgezet in harde euro's. Google moet volgens Roelofs nu niet gaan claimen dat ze het beste voor heeft met uitgevers.

Deze discussie (en vooral de felheid hiervan) deed de gemoederen hoog oplopen in de zaal, en zorgde na afloop voor veel reacties op Twitter. Roelofs verwoordde later in de middag zijn opinie en betoog genuanceerder en meer uitgebreid in een weblog op zijn eigen site. Hij wijst er onder andere op dat in het kleine Nederlandse taalgebied een andere mores en andere verdienmodellen gelden vanwege hoge productiekosten en beperkte schaalvoordelen.

Chinappa blijft positief
Na afloop van de discussie bleef Chinnappa positief over samenwerking met uitgevers: "In het verleden gebeurde het vaak dat mensen Google en internet door elkaar haalden. Maar mensen realiseren zich nu dat het twee totaal verschillende dingen zijn. Dus nu gaat het meer over de vraag hoe we meer en beter kunnen samenwerken."

Foto: paneldiscussie met Madhav Chinnappa over de vraag of Google voor uitgevers vriend of vijand is.