In rap tempo komen er nieuwe visuele contentvormen bij als live video, snaps, Instagram stories, emoji’s, bitmoji’s en animated gifs. Hoe moet en kun je hiermee omgaan als uitgever? Daarover houdt Kirsten Jassies 15 november een presentatie tijdens de Mediafacts Nationale Uitgeefdag in Bussum.

Uit een onderzoek van Cisco blijkt dat in 2018 84% van de online content uit video zal bestaan. Veel bedrijven, waaronder veel geschreven media, hebben echter weinig of geen eigen video’s. Daarom is het advies aan uitgevers om te experimenteren met deze nieuwe vormen en te kijken of het aanslaat bij de doelgroep. Social media kanalen als Facebook en Instagram verlenen zelfs ‘voorrang’ aan de formats in video of een livestream, zodat je er meer mensen mee bereikt dan met alleen tekst of beeld.

Welke visuele formats?
En gegeven het feit dat veel media op dit moment voor kliks naar de website voor een groot deel van Facebook afhankelijk zijn, is experimenteren met video, livestreaming en nieuwe video formats zelfs een must. Het is content die mensen makkelijk kunnen consumeren via Facebook, Instagram en Snapchat en moet daarom mooi, relevant en/of aansprekend zijn. En niet langer dan 15 seconden duren voor de jongere consument. Tenzij het een video, insta story of snap is van iemand in hun belevingswereld, zoals een gamer of een beautyblogger, dan hebben ze daar meer geduld voor.

Aan wat voor visuele formats moet je denken als uitgever? Ga je een soort televisie maken op YouTube? Worden je redacteuren verslaggevers op Snapchat? En moeten de vormgevers nu allemaal animated gifs gaan maken en Instagram foto’s bewerken? Is de hoofdtaak van een hoofdredacteur een bekendheid worden op Instagram?

Volg deze sessie
In de sessie ‘Snappen, Instagrammen, streamen of gewoon blijven schrijven?’ tijdens de Mediafacts Nationale Uitgeefdag zal social media specialist Kirsten Jassies ingaan op de (on)mogelijkheden voor uitgevers op het gebied van deze nieuwe beeldtaal. Schrijf u hier in voor de Mediafacts Nationale Uitgeefdag. Via deze link komt u tevens - onderaan de website - terecht bij een constante stroom aan nieuwsberichten over de ruim twintig sessies tijdens dit grote kennis- en netwerkevenement voor uitgevend Nederland en Vlaanderen.

Over Kirsten Jassies
Kirsten Jassies is social media specialist. Ze geeft workshops en presentaties over Instagram, Snapchat en social influencers bij bedrijven als KLM, Cliniclowns en Canon en wordt ingehuurd als social content strateeg bij mediamerken als Cosmopolitan, KRO/NCRV en LINDA. Voor uitgever Sanoma zette ze social influencers netwerk Blogtoday.nl op en sprak ze de afgelopen jaren honderden bloggers, Youtubers en Instagrammers. Ze deelt haar learnings via blogs op LinkedIn, haar eigen blog justK.nl en via webinars en trainingen voor Frankwatching.