Het nieuwe Social Media Report van Nielsen staat boordevol informatie over wie social media gebruiken (wie niet?), hoe, en met welk doel. Het beschrijft de situatie in de Verenigde Staten, maar dit land is qua mediagebruik vergelijkbaar met West-Europa, of iets op ons voorlopend.

Belangrijkste resultaten
Zo blijkt dat Amerikanen een kwart van hun tijd op internet doorbrengen op sociale netwerken en blogs. 40% van de gebruikers benadert social media via de smartphone. Een opmerkelijk gegeven is dat mensen van boven de 55 jaar de groei van sociaal netwerken via het mobiele internet voor hun rekening nemen. En voor de e-commerce is het buitengewoon positief dat 70% van de volwassen sociale netwerkers online shopt, een percentage dat 12% hoger ligt dan bij de gemiddelde internetgebruiker.

Verder blijkt dat Tumbir een snelgroeiend nieuw sociaal netwerk is. Henne Pauli blogde onlangs op deze website over Tumbir. Voor meer duiding en analyse, en een visie hoe uitgevers met social media moeten omgaan, zie ook de de blog van Remko Zuiderwijk (Liones) naar aanleiding van het Nielsen-onderzoek. 

Social media op de Nationale Uitgeefdag
Het belang van social media voor uitgevers is dermate groot dat meerdere sessies hieraan zijn gewijd tijdens de Mediafacts Nationale Uitgeefdag, donderdag 10 november in het World Forum in Den Haag. Zo vindt de gratis toegankelijke lezing 'Social media, van strategie naar relatie' plaats van 14.10 tot 14.45 uur. 

Tijdens het VIP-Programma op deze dag zal marketingmanager Bente Bollmann bovendien uitleggen hoe het populaire festival Lowlands haar event marketing vleugels geeft door optimale inzet van sociale en mobiele media. Maar ook sprekers als Arjan Lock (directeur EO) en Ronald Egas (Uitgever Tweakers.net) zullen het thema social media aanraken. Wist u bijvoorbeeld dat grotere events van een vrouwenblad als Eva (EO) geregeld binnen een dag zijn uitverkocht door promotie via Facebook? 

Hét evenement voor uitgevend Nederland!
Voor het complete programmaoverzicht van de Mediafacts Nationale Uitgeefdag, klik hier. Klik vervolgens op een vakje van een spreker, en u leest waar de betreffende sessie over gaat. U merkt dan dat het evenement een hoogwaardige en gevarieerde line-up heeft. Van bijvoorbeeld de tijdschriftenbaas van Sanoma Media tot de CEO van Beerens Business Press en van de genoemde directeur van de EO tot de hoofdredacteur van de Gay Krant.

Ook de dagbladen komen uitgebreid aan bod. Zo wordt onder het motto: 'Geen web, geen app, maar puur papier!' het nieuwe concept voor de Krant van de Toekomst ten doop gehouden, terwijl de directeur e-Media van De Standaard de eerste resultaten van de tablet optimized app van deze Vlaamse kwaliteitskrant bekend maakt. 
Verder deelt het Nederlands Dagblad de uitkomsten van een pilot waarin met vooruitstrevende online betaalmodellen wordt geëxperimenteerd.

Lang leve de inhoud... en het netwerken
En nog is dit allemaal een kleine greep uit het totale aanbod, waarin ook de segmenten 'customer media', 'educatief' en 'boeken' food for thought, maar vooral actie opleveren. Bovendien gaan de boegbeelden van de vier grootste Nederlandse opiniebladen - waaronder Vrij Nederland - tijdens het onderdeel 'Bladen in Den Haag' in op hun digitale strategieën.

Kortom: Lang leve de inhoud op de Mediafacts Nationale Uitgeefdag. En natuurlijk kunt u naast het bezoeken van al die lezingen, fora en interviews ook gewoon netwerken op de uitgebreide beursvloer, met 25 stands. En... in een sprankelende show aanschouwen hoe de Mediafacts iPad app wordt gelanceerd.

Inschrijven
Schrijf u vandaag nog in voor het spotgoedkope VIP-Programma (135 - 155 euro) of voor de drie overige, gratis lezingenprogramma's. Tot 10 november, in het World Forum in Den Haag!