“Er zijn een heleboel partijen geïnteresseerd om te delen wat niet eens van henzelf is, maar van u. Denk er goed over na of u daar weer aan mee wil doen.” Dat stelde Koos Hussem, directeur van X-CAGO tijdens de Mediafacts Nationale Uitgeefdag 2015 in Utrecht, in zijn lezing 'Leidt delen tot vermenigvuldigen?'

Zeven internationale spelers azen momenteel op de content van uitgevers. “Je ziet nu dat veel uitgevers weer denken ’hey dit is nieuw, ik moet er aan meedoen’”, aldus Koos Hussem (zie foto) van X-CAGO. “Zo werd aan het begin van deze eeuw ook nagedacht over het gratis content weggeven via internet. Dat heeft nog niet echt tot succes geleid. Kijk naar NU.nl: enorm succesvol qua bezoekersaantallen, maar de omzet is relatief laag. Uitgevers moeten dus ook bij deze nieuwe trend goed bij zichzelf te rade gaan waar ze aan mee willen werken en waaraan niet. Wat voor het ene merk enorm goed werkt, werkt niet per se voor alle merken of uitgeverijen.”

Wel of niet delen?
Hussem vervolgt: “Er zijn nu partijen die zelf geen content hebben, maar wel goed door hebben dat content belangrijk is voor hun groei. Uitgevers hebben vaak weinig invloed op wat er met hun content gebeurt. Moet u er wel aan meedoen?”

Zeven spelers en hun voor- en nadelen
In zijn lezing behandelde Hussem zeven spelers en de voor- en nadelen van hun manier van 'contentdistributie met een ander doel':

  1. Apple News: “Deze opvolger van de Apple Kiosk is bedoeld om meer iOS-devices te verkopen. De uitgever kan meeverdienen door ofwel zelf advertenties te verkopen of dit aan Apple over te laten en 30% in te leveren. Apple heeft momenteel slechts 3% van de advertentiemarkt, wat het hiervoor niet tot de meest aantrekkelijke partij maakt.”
  2. Facebook Instant Articles: “Facebook wil met Instant Articles mensen nóg langer binnen de Facebook-omgeving houden. Een schrikbeeld voor regionale uitgevers wordt wellicht ‘local market’, waarin met classifieds wordt geëxperimenteerd. Facebook heeft enorm veel gebruikers, wat een enorm pluspunt is. Uitgevers hebben echter nagenoeg geen invloed op wanneer en aan wie hun content gepresenteerd wordt.”
  3. Google Accelerated Mobile Pages (AMP): “Google wil scoren met het snelst de pagina mobiel te laden. Dat is technisch niet zo spannend; er wordt gewoon veel uitgesloopt. De strategie van Google AMP is op dit moment niet duidelijk. Een voordeel is dat artikelen razendsnel laden en dat uitgevers controle houden over hun content.”
  4. Twitter Moments: “Twitter wil haar status van de plaats waar nieuws als eerste verschijnt uitbreiden door ook verdieping te bieden met Twitter Moments. Het ziet er mooi uit, maar is nog nauwelijks geïntegreerd in de eigen Twitter-omgeving. Voor Nederlandse uitgevers heeft Twitter veel van zijn glans verloren, aangezien het in het afgelopen jaar een miljoen van haar Nederlandse gebruikers heeft verloren.”
  5. Snapchat Discover: “De 15 deelnemers aan dit initiatief rapporteren flinke groei. Voor wie zich richt op millennials zou dit dan ook een interessant platform kunnen zijn. Er zijn echter nagenoeg geen advertentie-inkomsten.”
  6. LinkedIn Pulse: “Vooral interessant voor de zakelijke markt. LinkedIn wil hiermee gepersonaliseerd zakelijk nieuws voor gebruikers serveren. Relevante content voor de 3,8 miljoen Nederlandse gebruikers dus.”
  7. Blendle: “Blendle en soortgelijke initiatieven helpen uitgevers geld te verdienen aan hen die geen abonnement willen hebben. Het is een kleine partij met grote aandeelhouders. De Blendle-knop die uitgevers in staat stelt om op hun eigen site een betalingsoptie via Blendle bij artikelen te plaatsen, heeft waarschijnlijk meer toekomst dan het platform zelf.”