Uitgeven doe je in het sociale media tijdperk samen met je publiek, aldus de bedenker en CEO van de startup Flockler, Toni Hopponen (zie foto). De jeugdige en bescheiden Hopponen is afkomstig uit Finland, maar opereert nu vooral vanuit Londen, waar hij met ruim tien medewerkers de social media tool Flockler verder ontwikkelt, een platform voor mediabedrijven en andere organisaties om samen met hun publiek ‘uit te geven’. - fotocredit: Rogier Bos

Flockler heeft inmiddels een paar honderd klanten: van een tweemanszaak voor gitaren tot Intel, maar ook grote mediabedrijven zoals Sanoma en Bonnier. Tijdens de Mediafacts Nationale Uitgeefdag 2016 toonde Hopponen aan dat je je bereik en het engagement van gebruikers sterk vergroot als je niet langer informatie zendt die gebruikers daarna kunnen delen via social media, maar overgaat tot social publishing. Hij verstaat daaronder: publiceren op social media en vervolgens die redactionele content en de gecureerde reacties daarop geautomatiseerd bundelen in één platform, de social content hub.

Sociale media herdefiniëren het uitgeven
Social media veranderen het uitgeven, aldus Hopponen. Uitgevers zien social media ten onrechte als een publicatieplatform, maar slechts 2 tot 3 procent van je eigen fans leest je post. Dat is niet zo gek, want iedere seconde verschijnen alleen al op Facebook, Twitter en Instagram 28.500 nieuwe posts. Met een groeiend aantal beschikbare social mediakanalen is de traditionele manier van het maken van een enkele uiting en de verspreiding daarvan over alle kanalen bovendien niet meer effectief. Een betere strategie is om unieke content specifiek voor elk kanaal te maken. Content voor het ene social mediakanaal heeft minder effect op andere kanalen.

Binnenhalen en cureren in één hub
Haal vervolgens de originele content en de (beste) reacties daarop uit het publiek vanuit alle sociale kanalen bijeen in de social content hub. Verrijk deze content ook met andere interessante inhoud, bijvoorbeeld meningen van deskundigen. En vergeet ook niet de content van werknemers en klanten daarbij te voegen. Het viel Hopponen overigens op dat diverse Nederlandse nieuwssites ‘social’ nauwelijks hebben geïntegreerd; bij NU.nl zijn de links naar Facebook en Twitter bijna niet te vinden, bij Telegraaf.nl is dat wel iets beter.

Krijg in die social content hub - met behulp van ingebouwde analysetools - een idee van het aantal mensen dat bereikt is met de ingezette content. Ook is er dan duidelijkheid over wie de grootste fans en beïnvloeders zijn. Meet de impact van je social posts bij deze groep. Moedig de merkambassadeurs aan en beloon ze voor hun bijdrage.

Casus: Travelodge
De budget hotelgroep Travelodge heeft geëxperimenteerd met social publishing via Flockler. Vorig jaar werd een user generated content campagne gelanceerd met de hashtag #getupandgo, bedoeld om de interactie met klanten te verhogen. In een digitaal gastenboek werden tweets, foto’s, filmpjes en recensies van klanten verzameld. Deze content werd de bron voor nieuwe content op de blog en hield deze actueel en relevant.
Hier blijkt de meerwaarde van het Flockler-platform: dit kan content automatisch vanuit vele sociale media binnenhalen in één content hub (een website), door het gebruik van voorgeprogrammeerde regels en hashtags. De tool voorziet er ook in dat gebruikers dit handmatig doen door te klikken op plaatjes, te zoeken naar sleutelwoorden en door die content dan te ‘draggen en droppen’ naar de website. 

Casus: Center Parcs Europa
Ook de Nederlandstalige beschrijving van deze Flockler-casus over Center Parcs Europa is interessant.