In dergelijke modellen worden doorgaans partnerships aangegaan met specialistische partijen. Zo biedt AutoWeek de nieuwe service aan in samenwerking met verzekeraar en hulpverlener Mondial Assistance.
Een vergelijkbaar voorbeeld van hoe uitgevers nieuwe omzetstromen trachten aan te boren en daarbij de traditionele uitgeversfunctie enorm oprekken, is de ‘Autoverkoopservice' die ANWB Media in november 2010 lanceerde. Ook hier wordt de consument ontzorgd, deze keer door het overdragen van het tijdrovende gedoe rondom het verkopen van een tweedehands auto. En ook hier werkt de uitgever samen met een partner, het Nederlands Voertuig Centrum.

Hier gaat het toevallig over twee voorbeelden rondom ‘automotive'. Het laat zich raden dat ook binnen talloze andere onderwerpsgebieden uitgevers hun creativiteit de vrije loop laten over mogelijke nieuwe proposities; proposities waarbij het bereik van een merk wordt gekoppeld aan de diensten (of producten) van één of meerdere specialisten binnen eenzelfde domein. De specialist vergroot zijn klantenkring, en de uitgever heeft nieuwe omzet te pakken, los van de vraag hoe de verdeling van de extra business over beide partijen precies wordt georganiseerd.

In de blog van Wim Danhof op deze website leest u - vanaf de tussenkop 'Mediabestedingen ook in 2011 onderuit' - de rest van dit artikel. Daarin wordt nader ingegaan op de motieven van uitgevers om dienstenproposities te ontwikkelen in partnership met branchevreemde partijen, met commentaar van Ric Hofmans (ANWB Media). Vervolgens wordt beschreven hoe ook diverse toeleveranciers aan de traditionele uitgeefsector hun strategische focus verleggen, naar de corporate mediasector. Iets wat diverse traditionele uitgevers overigens ook doen, om het plaatje nog wat diffuser te maken...