Ondanks het indrukwekkende multimediale portfolio, vertegenwoordigt 'print' dankzij de hoge oplage nog altijd 85% van de totale VI-omzet, versus 15% voor niet-print. Tien jaar geleden was deze verhouding overigens nog 95% versus 5%. Holstein legt op de Mediafacts Nationale Uitgeefdag uit hoe Voetbal International minder afhankelijk wil worden van print. Dat is nodig, want printoplagen van consumententitels dalen structureel, terwijl de gemiddelde leeftijd van de lezer van VI oploopt.
VI heeft in ieder geval ruimte om gericht te investeren in innovatie, gegeven dat op een omzet van ruim 20 miljoen euro in 2011 een rendement in de dubbele ciijfers wordt behaald. Cijfers waar veel andere publieksbladen alleen maar van kunnen dromen.

Meer omzet per lezer
Holstein: "Tot nu toe weten we de daling van de printoplage ruwweg te compenseren door per lezer meer omzet te realiseren. Wij denken niet meer in print alleen, wij denken in voetbalinformatie die we vermarkten via diverse mediakanalen. Wij werpen hengeltjes uit en kijken waar visjes tegenaan zwemmen. Content blijft de basis; vandaar dat wij investeren in journalisten met toegevoegde waarde. Met allemaal relatief goedkope journalisten van een jaar of 20 redden we het niet. Wij willen onze redactionele kracht benutten op alle platformen."

Johan Derksen onvervangbaar
Onlangs kwam Voetbal International volop in het nieuws, toen de prestigieuze Gouden Televizier Ring werd gewonnen. Niet in de laatste plaats dankzij hoofdredacteur en boegbeeld Johan Derksen. Denkt Holstein al na over diens opvolging, daar Derksen 62 is? "Ik had liever gehad dat Johan 42 was, dan hoefde ik daar niet over na te denken. Derksen is niet 1 op 1 te vervangen; een echte hoofdredacteur, die ook op tv zo goed uit de voeten kan: dat kun je niet creëren, dat ontstaat. De tv-ambities van VI moeten op lange termijn ook niet helemaal van één persoon afhankelijk zijn. Wij brengen onze journalisten bewust voor de camera. Zo raken ze vertrouwd met de camera. TV moet een volkomen logisch onderdeel van hun vak worden."

"TV en internet gaan versmelten"
Holstein denkt dat pc en tv steeds meer gaan versmelten, vooral wanneer heel Nederland aan de glasvezelkabels ligt. "De combinatie van een sterke contentpartij en een sterke tv-producent wordt steeds interessanter. Wij merken dat televisieproducenten steeds meer geïnteresseerd raken om onze redactie van 45 man te benutten voor tv. Het winnen van de Gouden Televizier Ring heeft die interesse aangewakkerd, zo heb ik inmiddels gemerkt. In de toekomst zal VI meer en meer tenderen naar visuele content, bijvoorbeeld in de vorm van dagelijkse videojournaals via alle digitale kanalen, dus website, app en TV." 

Lezing Dick Holstein
Dick Holstein gaat dieper in op 360º Publishing bij Voetbal International tijdens het VIP-Programma van de Mediafacts Nationale Uitgeefdag. Dit jaarlijkse uitgeefevenement vindt donderdag 10 november plaats in het World Forum in Den Haag. De directeur van Voetbal International gaat dan bijvoorbeeld ook in op de vraag wat 360º publishing betekent voor de werkwijze van zowel redactie-, sales- als marketingmedewerkers.

Meer informatie en inschrijven
Naast Dick Holstein maken onder andere Henk Scheenstra (Sanoma Media), Madhav Chinnappa (Google News), Paul Petermeijer (Beerens Business Press) en Arjan Lock (EO) deel uit van de line-up van het VIP-Programma van de Mediafacts Nationale Uitgeefdag. Daarnaast zijn er tijdens dit event drie programma's met gratis te bezoeken lezingen, interviews en fora. Voor meer informatie, klik hier. Wilt u zich inschrijven voor het betaalde VIP-Programma (135 - 155 euro) of voor de gratis programma's? Klik dan hier.