Viva introduceert een nieuwe organisatiestructuur die vanuit de basis flexibel en snel kan opereren. Ondernemerschap en creativiteit staan hierin centraal. Na 43 jaar is Viva uitgegroeid tot een sterk crossmediaal merk, met onder andere een weekblad, het grootste forum van Nederland en het succesvolle VIVA400-evenement. De nieuwe organisatiestructuur is nodig om het merk nog sterker uit te bouwen, en om daarin mee te kunnen gaan met het continu veranderende medialandschap en de wisselende behoefte van de consument. Dat laat Brand Director Joyce Nieuwenhuijs weten aan Mediafacts.  

De overgang sluit aan bij de ontwikkelingen binnen Viva, benadrukt Joyce Nieuwenhuijs: “Digitaal is Viva een relatieve voorloper; Viva heeft al geruime tijd het grootste forum van Nederland. Qua ‘print’ staat de betaalde oplage van Viva onder druk, maar de oplage van de spin-off ‘Viva Mama’ groeit! Ik geloof in een nauwe samenwerking binnen een klein, vast team waardoor de basis en het hoofdmerk stevig wordt neergezet. Viva heeft nog veel potentie en met deze nieuwe manier van werken, is het makkelijker te ondernemen en nieuwe initiatieven te ontplooien.”

Werken over alle kanalen heen
“Wij voeren deze veranderingen door om het merk juist sterker te maken en nog beter te laten aansluiten bij het snel veranderende mediagebruik van jonge vrouwen, onze doelgroep. De redacties van ‘print’ en ‘digitaal’ werkten tot nu toe voornamelijk gescheiden van elkaar, op de meer traditionele manier. We constateerden dat in de huidige structuur de wens om meer te ondernemen nauwelijks haalbaar was. Vanuit één kernteam zal er voortaan - vanuit de essentie van het merk - over alle kanalen heen worden gepubliceerd. Content is - uiteraard- meer dan tekst. Al onze content, zoals beeld, video en events, moet kwalitatief goed zijn en passend bij het merk.” 
 
Traditionele functies worden losgelaten
Een onderdeel van die nieuwe aanpak is dat de functie van hoofdredacteur komt te vervallen. In een samenwerking tussen Brand Manager, Content Manager en Design Manager zullen de voorheen aan de hoofdredacteur toegschreven taken gewaarborgd worden. De Content Manager kan zich weer meer gaan toeleggen op de inhoud en minder op de financiën en de organisatie, laat Nieuwenhuijs weten: “De toegevoegde waarde van zowel de Content- als Design Manager ligt veel meer op het vlak van de creatie en de kwaliteit van de content, dus daar moet de energie veel meer naartoe. Andere zaken die daarvan afleiden zullen bij andere professionals worden neergelegd. De nieuwe opzet van het Viva-team is geïnspireerd op het model van Flow dat ook met een vast kernteam werkt en zich als ondernemend en toekomstbestendig merk bewezen heeft.

Over de Viva-vrouw
Nieuwenhuijs legt uit wat de positie van Viva is binnen het drukke vrouwenmedia-segment: “Viva-vrouwen hebben ‘niets te verbergen’, zoals het merk als slogan uitdraagt. Viva vertolkt de tijdgeest: Met een nieuwsgierige no-nonsens blik bekijken Viva-vrouwen met humor het leven en delen met elkaar alle facetten van dat leven. Stoere vrouwen die durven delen, zeggen en doen. Dit kwam laatst nog tot leven tijdens ons succesvolle evenement, de VIVA400.”

Joyce Nieuwenhuijs is binnen Sanoma Media Netherlands sinds het begin verantwoordelijk voor het succesvolle Flow magazine. Sinds dit najaar is ze ook Brand Director van Margriet en Viva. Zij benadrukt dat de reorganisatie niet vanuit een bezuinigingsopdracht doorgevoerd wordt of met een verschraling van het merk gepaard gaat, maar dat dit puur vanuit een toekomstvisie plaatsvindt. Door de opzet van het nieuwe kernteam komen een aantal functies van medewerkers te vervallen en daarnaast zijn er een aantal vacatures ontstaan.