Voetbal International wordt in de uitgeefwereld alom gerespecteerd als een succesvol voorbeeld van 360 graden publishing, en terecht. Maar dat neemt niet weg dat VI voor haar inkomsten nog zeer afhankelijk is van print, en dat die afhankelijkheid de komende jaren snel minder moet worden volgens uitgever Dick Holstein. Hij zegt dit in een uitgebreid artikel over VI in de komende editie van Mediafacts. 

Met een oplage van ruim 150.000 exemplaren vormt het blad de pijler voor de VI-printomzet. Ondanks het indrukwekkende multimediale portfolio staat het weekblad VI nog altijd voor 78 procent van de totale VI-omzet. Vier jaar geleden was deze verhouding nog 89 procent versus 11 procent. Dick Holstein: “VI had toen een oplage van circa 175.000 exemplaren. De oplage daalt, zij het minder snel dan bij andere mannenweekbladen als NuSport, Autoweek, Panorama en Nieuwe Revu, die op het moment klap na klap krijgen.”
Een van de oorzaken van de oplagedaling bij VI is het vergrijzende abonneebestand. De gemiddelde abonnee is 46 jaar en die gemiddelde leeftijd gaat de komende jaren omhoog.

“Noodzaak voor meer aanvullende inkomsten”
“Vanwege de uitbreiding van onze activiteiten steeg het aantal fte van 60 naar 74. Koppel je dit aan de oplagedaling en de verhevigde concurrentie, dan is het voor VI echt zaak om aanvullende inkomstenbronnen aan te boren,” zo vervolgt Holstein. Daarbij denkt hij vooral aan de productie van meer voetbalcontent voor het medium televisie.

Geen journalistieke broekies
Tot nu toe wist VI de daling van de printoplage ruwweg te compenseren door per lezer meer omzet te realiseren. Holstein: “Wij denken niet meer in print alleen. We werpen hengeltjes uit en kijken waar visjes tegenaan zwemmen. Content blijft de basis; vandaar dat wij investeren in journalisten met toegevoegde waarde. VI heeft de beste sportredactie van Nederland, met een redactiechef - Johan Derksen - die met vaste hand aan het roer staat. Met allemaal relatief goedkope journalisten van een jaar of 20 redden we het niet. Wij willen onze redactionele kracht benutten op alle platformen. Vandaar dat onze redacteuren allround specialisten zijn. We kunnen ze voor elk mediumtype inzetten, terwijl ze zich hebben gespecialiseerd in een deelgebied van de voetbalsport, bijvoorbeeld ‘AJAX’, ‘Italië’, of ‘Jupiler League’.