Dit zei Nancy McKinstry, CEO en voorzitter van de raad van bestuur van Wolters Kluwer, woensdag tijdens een perspresentatie in het Okurahotel in Amsterdam. Het bedrijf zag de omzet groeien van 3,31 miljard euro in 2010 naar 3.35 miljard euro in 2011. De belangrijke factor van de rendementsbijdrage groeide ietwat, van 21,6 naar 21,7%. 71% van de omzet komt uit online informatie en diensten. Al met al ziet de toekomst er zonnig uit voor de uitgever. Wolters Kluwer verwacht nog veel groei, met name in de afname van cloud-services. 

De groei zal zeker ook komen uit het toenemende gebruik van de tablet in werksituaties. In Amerikaanse ziekenhuizen, een belangrijke afzetmarkt voor Wolters Kluwer, gebruikt al ongeveer twee derde van het personeel een smartphone of tablet om zaken aan het bed van de patiënt te verduidelijken. Het is slechts één van de vele voorbeelden waarbij de tablet in steeds meer werksituaties wordt toegepast, bijvoorbeeld ook in rechtbanken.

Print
Print is bij Wolters Kluwer een aflopende zaak, met dit jaar een omzetdaling van 5%. Toch is nog altijd een kleine 30% van de omzet afkomstig van papieren uitgaven. McKinstry: “Als je ons in de jaren negentig had gevraagd of print in 2012 nog zou bestaan, hadden we nee gezegd. Maar de realiteit blijkt anders. De meeste van onze klanten gebruiken een mix van mediadragers. Er zit geen groei meer in print, maar klanten willen voor sommige toepassingen vooralsnog wel print hebben.”

Print blijft dus nog wel even onderdeel van de mediamix, maar het aandeel zal steeds minder worden. Boudewijn Beerkens, CFO en lid van de raad van bestuur, geeft dan ook aan dat portfolioverbetering (waaronder het afstoten van onderdelen) een ‘continue proces’ is.