Het platform voor publicatie en media professionals Het platform voor publicatie en mediaprofessionals

LinkedIn: een belangrijk platform voor uitgevers

15 december 2015

De lezer is niet van de uitgever, maar van zichzelf. En uitgevers moeten social publishing louter als een kans zien. Dat stelde Marcel Molenaar (zie foto) in zijn presentatie tijdens de Mediafacts Nationale Uitgeefdag. Hij legde uit hoe uitgevers LinkedIn het beste als publishing en journalistiek platform kunnen inzetten. Vooral de Inshare-button is een ‘need-to-have’.

De cijfers liegen er niet om: LinkedIn heeft 400 miljoen gebruikers, waarvan 6 miljoen in Nederland. Maandelijks komen 4 miljoen Nederlanders langs die er gemiddeld drie kwartier tot een uur spenderen aan ‘professioneel relevante content en conversaties’. Bij LinkedIn Benelux in Amsterdam werken dus niet voor niets 55 mensen. De omzet komt uit recruiter-oplossingen (62%), betaalde accounts (18%) en adverteren (18%).

130.000 publishing posts per week
Voor eindgebruikers bevat LinkedIn drie functies, in haar eigen termen: 1) Connect 2) Stay informed 3) Get hired. Voor de uitgeefsector is natuurlijk vooral punt 2 van belang. Molenaar meldde dat publishing via LinkedIn een enorme vlucht heeft genomen: 

“Tot in 2014 konden alleen 500 top influencers via LinkedIn hun langere verhalen delen. Toen kregen wij verzoeken van veel mensen die ook een influencer wilden worden; sommigen hadden zelf niet eens een LinkedIn-account. Daarom hebben wij in 2014 het blogplatform Longpost gelanceerd, zodat iedereen via LinkedIn verhalen kan publiceren, wat overigens niet wil zeggen dat iedereen nu ineens als influencer wordt aangemerkt. Maar los van de korte updates kun je dus nu ook echt schrijven op LinkedIn. Velen maken van die mogelijkheid gebruik: wekelijks worden er meer dan 130.000 publishing posts gedaan. Dat is interessant voor uitgevers: uitgeven is niet meer een gemonopoliseerd iets. Specialisten kunnen ook waardevolle artikelen schrijven; artikelen waar uitgevers iets aan hebben.”

Molenaar onderscheidde tijdens de Mediafacts Nationale Uitgeefdag vier manieren waarop LinkedIn voor uitgevers kan werken:

1) De Inshare-button als brug naar LinkedIn Pulse
LinkedIn Pulse (ook een stand alone app) is het uitgeefplatform van LinkedIn dat inmiddels voor iedereen beschikbaar is. Via een Inshare-button op de eigen website kunnen uitgevers hun content op LinkedIn Pulse publiceren. LinkedIn Pulse is nog niet beschikbaar in het Nederlands, maar Nederlandse professionals kunnen wel een enorm aanbod aan Engelse (of Frans- dan wel Duitstalige) content consumeren.

Pulse is tevens een gepersonaliseerde nieuwsdienst: het neemt LinkedIn-conversaties door en biedt zelf nieuws aan. Op basis van je profiel, je connecties en je interacties zorgt een algoritme ervoor dat in je timeline relevante berichten verschijnen. Volgens Molenaar kan het belang van gepersonaliseerde nieuwstools moeilijk onderschat worden: “De volgende grote stap die we in de mediawereld maken is dat wij niet meer op zoek gaan naar nieuws dat voor ons belangrijk is, maar dat dit nieuws ons wordt aangeboden.”

2) Slideshare
Een database om oude content een tweede leven te geven. Naast de archivering zelf kun je er leadbuilders in aanmaken.

3) Blogpost (short or longform)
- short form: de status update
- long form: de informatie komt in de timeline van al je volgers terecht. Zet wel de taalinstellingen in het Engels. Een kwart van de Nederlanders heeft deze in het Nederlands ingedeeld

4) Company Page
De Company Page is een soort etalage voor merk-content. Ook is het een tool voor adverteerders om hun publiek te vergroten tegen een veilingmodel + analytics over de doelgroep. Er zijn 7 miljoen company pages, dat is 10% van het aantal bedrijven op LinkedIn. 

Social Publishing: een must
Nu zijn lang niet alle uitgevers zo happig om hun belangrijkste content al te uitbundig via sociale media te distribueren, vanuit de gedachte dat waardevolle klantdata worden gedeeld met derden die ermee aan de haal kunnen gaan. Molenaar noemde deze discussie “volledig achterhaald”: “Heel veel LinkedIn-gebruikers zijn niet dagelijks op één mediaplatform aanwezig, maar wel op de plek waar alle professioneel relevante content staat. De Amerikanen zeggen het mooi: ‘Go fish where the fish are’. Social media is een ‘need to have’. En laat ik uitgevers uit de droom helpen: die lezers zijn van zichzelf, en van niemand anders. Het is niet zo dat de elektrische trein niet meer rijdt als je hem negeert. Het is gewoon een kans, het bereiken en betrekken van uw doelgroep via LinkedIn. Wij willen ook helemaal niet de plek innemen van die uitgevers, maar het distributiekanaal zijn van goede content. En we willen de springplank zijn, terug naar het eigen domein van de uitgever. Daar is alles op ingericht. Zorg er als uitgevers dus voor dat al die fantastische content die u maakt gedeeld kan worden en produceer daarbij met name voor mobiel. 55% van de interactie op LinkedIn verloopt via de smartphone, drie jaar terug was dat slechts 8%. Sinds enige tijd focust LinkedIn zelf wereldwijd op mobiel als het dominante mediaplatform.”

LinkedIn kent géén page-rank!
Molenaar wees er ook fijntjes op dat LinkedIn - in tegenstelling tot veel andere sociale platformen - géén page-rank kent. “Wij hanteren geen page-rank voor organische posts. Als je 10.000 volgers hebt op je LinkedIn company page en je deelt iets, dan verschijnt dat in de timeline van 10.000 volgers."

Tags:

Over MediaFacts

Mediafacts is een onafhankelijk platform over publishing en mediamanagement. Centraal staat de vraag hoe uitgevers hun businessmodellen kunnen optimaliseren in reactie op veranderingen in het mediagebruik van consumenten en - bijgevolg - in de media-inzet door adverteerders.

Verder lezen

Adverteren op MediaFacts

Adverteren op 1 of in alle uitingen van Mediafacts? Dat kan! Bereik een groot professioneel publiek binnen uw vakgebied met 1 of meerdere van onze advertentie mogelijkheden.

Meer over adverteren

MediaAlert!

Met uw inschrijving voor de nieuwsbrief van Mediafacts ontvangt u twee keer per week een overzicht van alle belangrijke berichten uit de mediabranche.

Aanmelden