De transmediale storytelling van de Efteling


De transmediale storytelling van de Efteling

Met alleen attracties kom je er niet. Het Brabantse attractiepark de Efteling heeft zijn nummer drie-positie in Europa mede te danken aan een uitgebreide transmediale storytelling-strategie. Directeur Bart de Boer vertelde erover tijdens het Cross Media Café, dinsdag 6 november in Hilversum. “Je moet een format nu veel langer van tevoren starten dan vroeger.”

Geen podium blijft onbenut om het Efteling-park in de schijnwerpers te houden. De Boer: "Het was NRC dat onze strategie als transmediale storytelling bestempelde." Een moderne term, maar de Efteling heeft nooit anders gedaan, zegt hij. "Vroeger hadden we al sprookjesboeken, verhalen, tekeningen van Anton Pieck en een lp met sprookjes aan het park gekoppeld. Dat doen we nu, in andere vormen, nog steeds."

 

Nieuwe attracties gaan tegenwoordig gepaard met indrukwekkende en gevarieerde media-offensieven. Dat is nodig, want de winstgevendheid van het park is niet vanzelfsprekend. "Wij concurreren niet met andere attractieparken, maar met alle vrijetijdsbesteding. Daarom moet je veel blijven investeren. Onze nieuwe lichtfontein Aquanura kostte 18 miljoen euro. Dat moet wel terug worden verdiend. De doelstelling is om het park steeds onder de aandacht te brengen. Ons grootste probleem is de 'sense of urgency' van mensen; we moeten ervoor zorgen dat je nu naar ons gaat, en dat de volgende keer dat je gaat dichterbij komt te liggen. Om die reden werken we ook samen met Albert Heijn."

 

De afgelopen jaren heeft die doelstelling tot een aantal grote transmediale projecten geleid:

  • Raveleijn: aan deze nieuwe live action voorstelling ging een groots traject vooraf: kinderboekenschrijver Paul van Loon schreef een boek, er werd een tv-serie gemaakt die in de prijzen viel (Cinekid Kinderkast Award) en aan die serie werden verschillende Hyves-pagina's gemaakt. Bezoekers van de openluchtshow gaan bij voorkeur naar huis met flink wat van de Raveleijn-merchandise op zak;
  • De Sprookjesboom: de tv-serie De sprookjesboom is al vijf jaar een ongekend succes in Nederland, Duitsland en Vlaanderen. De serie gaat momenteel de hele wereld over. Natuurlijk is de serie bedoeld om het sprookjes-imago van de Efteling aan te sterken, maar ook kwam de 'echte' Sprookjesboom fysiek in het park terecht. Dit jaar is ook een Sprookjesboom-speelfilm uitgebracht en in het Efteling Theater kun je naar 'Sprookjesboom de musical'. De tv-serie is, dankzij het internationale succes, van marketingproduct naar zelfstandig winstgevende productie gegroeid;
  • Carnaval Festival: deze flink verouderde attractie was toe aan een update en ook dit ging gepard met een tv-serie om de karakters (en de beruchte thema-muziek) weer onder de aandacht van kinderen te brengen;
  • Efteling Radio: niet verbonden aan een attractie, wel aan het merk, is deze radiozender voor kinderen. Volgens De Boer is het 'de grootse kinderzender van Nederland', met dagelijks een sprookje, nieuws en weer gericht op kinderen;
  • De Schatkamer: deze spelshow voor kinderen dient eveneens om kinderen meer aan het Efteling-merk te binden. De Efteling heeft zo anderhalf uur per week zendtijd op RTL8. Bijzonder is dat het park deze zendtijd niet alleen gekocht heeft, maar ook exploiteert en een deel van de advertenties binnen het blok binnenhaald.

Het versterken van een merk via allerlei media is wel veranderd ten opzichte van zijn eigen jeugd, toen iedereen naar dezelfde serie keek: "Wij waren heel erg onder de indruk van de Raveleijn serie. Maar je moet lang een format laden voordat het een keer landt. Van Pardoes, het clownfiguur van ons park, hebben we al een tv-serie gemaakt, die ook een vervolg gaat krijgen. Maar het Pardoes kasteel dat we gepland hebben, moeten we nog bouwen."



 
DELEN
twitter linkedin email

Reacties 14

no image

Duncan Owensby

I simply want to say I am just all new to weblog and absolutely liked your page. More than likely I’m going to bookmark your site . You really have fabulous stories. Thanks a lot for sharing your web-site.


GEPOST 25 November 2012, 17:37

no image

Minnie

You’ve rlelay captured all the essentials in this subject area, haven’t you?


GEPOST 08 December 2012, 10:57

no image

Jerrie Jakob

I simply want to tell you that I am just all new to blogging and actually savored this blog site. Probably I’m going to bookmark your blog . You really have perfect stories. Thanks for revealing your blog.


GEPOST 28 December 2012, 09:31

Reageer


no image
     
Naam  Verplicht  
Email  Verplicht
 
Website
 

Inschrijven nieuwsbrief

MEDIAFACTS APP

Media facts
U heeft een verkeerd email of wachtwoord ingevoerd
 
Wachtwoord vergeten
Als u het wachtwoord bent vergeten klik dan hier
 
Niet eerder ingelogd / gebruikersnaam vergeten
Als u uw gebruikersnaam bent vergeten of niet eerder bent ingelogd klik dan hier
Gesloten items
 
U moet inloggen om vergrendelde inhoud te kunnen bekijken of u kunt zich hier inschrijven / registreren.
 
Sluiten