Waarom de huidige kranten en tijdschriften straks niet meer bestaan


Waarom de huidige kranten en tijdschriften straks niet meer bestaan

De one size fits all kranten en tijdschriften zullen op termijn worden ingehaald door nauwkeurig op het individu afgesneden informatie uit een veelheid aan bronnen. Vier partijen werken momenteel in Nederland aan een Spotify voor artikelen. Uitgevers, welkom in de wereld van mass customization.

De tijdschriften- en krantenconsumptie zal de komende jaren ongetwijfeld verder verschuiven van papier naar digitaal. Spannender is de prillere ontwikkeling waarbij de content steeds meer en steeds beter zal worden samengesteld op basis van gebruikersvoorkeuren. Dit in plaats van dat redacties een ‘one size fits all’ concept op ons afvuren, met veel waste tot gevolg. In Nederland werken vier verschillende bedrijven aan een soort Spotify voor – gepersonaliseerde – nieuws- en tijdschriftencontent. De partij die dankzij superieure technologie de consument het best op maat kan bedienen, gaat straks de slag winnen.

Eerst even terug op aarde komen, want as we speak worden tijdschriften en kranten nog altijd voor het leeuwendeel op papier gelezen. Bovendien kan "de losse verkoop van publiekstijdschriften op korte termijn nog wel een impuls krijgen van verbeteringen in de schappresentatie, verpakking en prijsstelling”, zoals werd gesteld op de Dag van de Losse Verkoop in mei. Deze bijeenkomst werd georganiseerd door Aldipress, marktleider op het gebied van trademarketing en distributie van tijdschriften. Maar, zo luidde de consensus tijdens een paneldiscussie tussen uitgevers en retailers, "over een vijf tot tien jaar zal de verkoop grotendeels verplaatst zijn naar online, welke verschijningsvorm tijdschriften dan ook mogen hebben."

Uitgevers en retailers bevroeden dus al het een en ander, en zelf verwacht ik een drastische verandering van die verschijningsvorm. De huidige tijdschriften en kranten, gebaseerd op het zenden van content door redacties die voor ons bepalen wat wij willen lezen, kunnen over pakweg tien jaar maar zo een anachronisme zijn geworden. Wat we de afgelopen twee jaar aan initiatieven rondom het lezen van tijdschriften en kranten gezien hebben, is daarbij vergeleken kinderspel. Maar laten we 2010 en 2011 toch even schetsen.  

2010: Individuele tijdschriften – en kranten apps
De iPad heeft als eerste van talloze tablets de markt voor digitale tijdschriften opengebroken, hoewel je voor maart 2010 natuurlijk ook gewoon digitale tijdschriften kon downloaden van websites. Maar de iPad bracht hoop terug in de harten van uitgevers: was hier een medium geboren dat via de apps hun verdienmodel voor online content ging redden? Tijdschriften, dagbladen: ze werden in eerste instantie individueel verkocht per applicatie. Al gauw bleken al deze individuele media apps te verzuipen in het totale aanbod, terwijl tijdschriften en dagbladen als categorie weer moesten opboksen tegen vele andere aandachtvragers op de tablet: het gewone browsen, social media, games, YouTube, e-books enzovoort.

2011: digitale tijdschriftenkiosken
Logisch dus, dat vorig jaar tal van initiatieven ontstonden om tijdschriften te kunnen downloaden vanuit een digitale tijdschriftenkiosk, in Nederland onder meer via Tijdschrift.nl, Ako.nl en Tablisto. Tijdschriften van verschillende uitgeverijen werden daarin overzichtelijk samengebracht. Concurrerende uitgeverijen bleken te kunnen samenwerken! Maar werken die kiosken? Nee en ja, als ik de woorden van Dick Molman, CEO van Sanoma Media, tijdens een interview in juni met de Telegraaf, op me laat inwerken: “Via Tijdschrift.nl verkopen we onze eigen bladen, maar ook die van anderen. Alles bij elkaar staat het gelijk aan een groter verkooppunt. Is dat groot? Nee. Gaat dat hard? Ja. Het begint klein, maar het gaat echt heel hard.”

Niet de echte toekomst
Het was zeker verstandig van Nederlandse uitgevers om hun digitale tijdschriftenverkoop te bundelen. Maar ik zie het kopen van digitale tijdschriften via deze kiosken toch niet een echt duurzame toekomst beschoren. Ook niet als de huidige printreplica’s op termijn alsnog worden vervangen door de nu nog niet economisch te produceren verrijkte magazine apps met daarin animaties, video’s, dynamische graphics, social media interactie en zo kunnen we nog even doorgaan.

Spotify-model Next Issue Media
Onlangs lanceerde Next Issue Media in de Verenigde Staten alweer een volgende fase van tijdschriften- en krantendistributie en -consumptie, in de vorm van een Spotify-model zoals we dat kennen uit de muziekindustrie. Voor een vast bedrag per maand kun je volledige digitale tijdschriften lezen (en downloaden). Voor 10 dollar per maand zijn alle maandelijkse en tweewekelijkse tijdschriften beschikbaar, voor 15 dollar per maand ook de wekelijkse bladen. Tot de deelnemende bladen behoren bijvoorbeeld The New Yorker, Time, Elle, Vogue en Wired.

Nog steeds niet het ei van Columbus
Als consument heb je hierbij al veel meer keus. Jij bepaalt immers, gegeven jouw wensen en voorkeuren en op basis van een breed en kwalitatief hoogstaand aanbod, welke bladen je wel en niet consumeert.

Toch is dit voor mijn gevoel nog steeds niet het ideale plaatje. Je downloadt nog altijd complete edities waarvan je nog altijd maar een deel van de content interessant zult vinden; de rest blijft ballast, waste, geschikt voor de kattenbak. Nog altijd niet volledig op maat gesneden content. “Ja, maar ik wil toch ook verrast kunnen worden door content waarvan ik niet wist dat ik daarnaar op zoek was?”, wordt wel opgeworpen. En Steve Jobs stelde dat het niet aan consumenten is om te weten wat ze willen. Maar ook in gepersonaliseerde media kun je wel degelijk serendipity inbouwen, maar dan graag matig gedoseerd en ook wat fijnzinnig, door bijvoorbeeld content te presenteren die nog enige associatie heeft met de eigen interessegebieden en voorkeuren.

Content zonder waste
En zo komen we uit bij de nieuwste fase in nieuws- en tijdschriftenconsumptie, waaraan in Nederland momenteel door liefst vier verschillende bedrijven wordt gewerkt: Yournalist, eLinea, Breev.me, en Novinity werken allen aan een soort Spotify voor artikelen. Hierbij kunnen alle artikelen van de eraan meewerkende uitgevers op één plek – gepersonaliseerd – worden verzameld, terwijl voor de toegang tot alle content evenals bij Next Issue Media één vast bedrag per maand wordt betaald.
31 juli las ik hierover een prima artikel van Management Team. Het grote vraagstuk dat daarin is geanalyseerd luidt als volgt: ‘Gaat een Spotifymodel voor artikelen van uitgevers werken?’ Er zijn namelijk evenveel verschillen als overeenkomsten tussen de nieuwsindustrie en de muziekindustrie, waar het Spotifymodel zich al bewezen heeft.

Het model van Yournalist
Met twee van de vier bovengenoemde bedrijven had ik zelf al eerder in juli gesproken: Yournalist en eLinea. De broers Geert en Thomas Rutten - zie foto – van Yournalist bezocht ik in een bedrijfsverzamelgebouw op het terrein van de Radboud Universiteit in Nijmegen. Dankzij een subsidie van het Stimuleringsfonds voor de Pers en steun van KERN (een consortium van instellingen en bedrijven waaronder de Radboud Universiteit en Royal Haskoning), werken zij dus aan een Spotify voor artikelen dat later dit jaar gelanceerd moet worden. Daarbij richten zij zich op een HTML5 app.

Geert Rutten verklaart: “Uitgevers hebben veel moeite om hun digitale uitgaven op een financieel gezonde manier te exploiteren. Onze oplossing kan hen hierbij helpen. Gebruikers betalen bij ons 10 tot 15 euro per maand. Naar rato van het gebruik van de ingebrachte content van elke uitgever met wie we samenwerken, gaat 60% tot 70% van de gebruikersinleg naar de uitgevers.”
Inmiddels zijn Geert en Thomas met tal van uitgevers in gesprek. “De meeste reacties zijn in eerste instantie positief, al moet uiteindelijk nog blijken of zij inderdaad mee gaan doen met ons initiatief. Wij zijn in ieder geval hoopvol gestemd.”

Eenvoudig, overzichtelijk design
Gebruikers krijgen op basis van hun ingegeven interesses en voorkeuren content op maat, die wordt weergegeven in een overzichtelijk, eenvoudig design, zo liet Geert Rutten zien. “Gebruikers willen eenvoud. Het gaat om het lezen van content op een prettige manier, in zo weinig mogelijk stappen. Wij willen dat je ons platform kunt gebruiken zonder iets te doen. Daarin onderscheiden we ons bijvoorbeeld ook van Flipboard, dat daarnaast meer socially based is.”

Steeds relevantere content tonen”
Yournalist denkt zich ook te kunnen onderscheiden van de andere drie Nederlandse partijen die aan een Spotify voor nieuws werken: “Yournalist presenteert automatisch relevante artikelen voor een gebruiker zonder dat deze hoeft te zoeken. Bovendien hebben wij met ons internetbureau LinkU veel kennis opgedaan met betrekking tot applicaties en techniek, waardoor we snel kunnen schakelen. Wij maken gebruik van geavanceerde technieken – onder andere taaltechnologie – om artikelen te koppelen aan interessegebieden van een gebruiker. Ieder artikel wordt afzonderlijk gescand en automatisch worden onderwerp, entiteiten, etc. geëxtraheerd. Op die manier bepalen wij welke content relevant is voor een gebruiker. Daarnaast is ons systeem zelflerend, waardoor de content steeds beter aansluit bij je interesses. Wij meten onder andere welke artikelen iemand leest, hoe lang een artikel wordt gelezen, hoe een artikel wordt gewaardeerd, van welke bron veel artikelen worden gelezen enzovoort. Alles met als doel: meer relevante content tonen.”

eLinea: met vijftig uitgevers gesproken
Wat korter sprak ik met Michel Suykerbuyck van eLinea, een initiatief van eReaders Groep. Een poging in 2011 waarbij gebruikers zich konden abonneren op de artikelen van kranten- en tijdschriftsegmenten – bijvoorbeeld NRC Binnenland of columns van bepaalde columnisten – bleek te weinig betalende gebruikers op te kunnen leveren. Wel vormde dit eerste project een goede leerschool voor onder meer het geautomatiseerd binnenhalen van betaalde content van een grote groep uitgevers.

Suykerbuyk: “In feite was het eLinea van vorig jaar een ideale opstap naar een veel krachtiger concept dat we dit najaar zullen lanceren. Daarin wordt uitgegaan van een losse artikelenbenadering. eLinea biedt straks zowel gratis als betaalde artikelen aan. De betaalde artikelen kunnen eenvoudig los gekocht worden, of voor een vast bedrag per maand á la Spotify onbeperkt gelezen worden.”
Voor dit nieuwe concept heeft eLinea dit voorjaar een groeifinanciering van 400.000 euro aangetrokken. “Ook bij ons krijg je dus individuele artikelen op je bord, en niet – zoals bij Next Issue Media – hele titels. We hebben al met zo’n vijftig uitgevers gesproken en zijn volop aan het testen.” 

De toekomst van tijdschriften en nieuws
Concluderend: ik verwacht dat de toekomst van het consumeren van tijdschriften- en nieuwscontent (waaronder de content van de dagbladen zoals we die nu kennen) is gelegen in het soort oplossingen zoals ontwikkeld wordt door Yournalist, e-Linea, Breeve.me of Novinity. Degene die dankzij superieure technologie in staat is het diepste in de huid van de gebruiker te kruipen om vervolgens met optimaal gebruiksgemak – omaproof! – content op maat te kunnen bieden, is de winnaar van morgen. Randvoorwaarde lijkt dan wel dat voldoende uitgevers hun content – in welk afrekenmodel dan ook – ter beschikking stellen.

De huidige kranten en tijdschriften – in print, dan wel digitaal – sluiten niet aan bij de langjarige trend dat mensen steeds meer op maat bediend willen worden en alleen willen betalen voor de dingen waarin ze ook echt geïnteresseerd zijn, en niet voor waste.

Mass customisation
Uitgevers, welkom in de wereld van mass customization. Een wereld die zich dankzij de opmars van 3D Printing ook zal vormen in de sfeer van fysieke goederen: in die wereld zijn minder vaak dan voorheen dure one size fits all matrijzen nodig die door grote aantallen identieke producten moeten worden terug verdiend, daarbij de massa als eenheidsworst benaderend. Maar op het individu toegesneden productvariatie door rechtstreeks en op maat te produceren vanuit een gemakkelijk te wijzigen Computer Aided Design-bestand. Iedere consument zijn eigen fabriek.

Echt grote ontwikkelingen kennen vaak hun parallellen over de muren van sectoren heen.



 
DELEN
twitter linkedin email

Reacties 16

no image

meike

Inspirerend artikel, zet je aan het denken!


GEPOST 03 Augustus 2012, 10:45

no image

Erwin

dus ook een einde aan die giftige drukinkt en dure distributiekanalen (= transport)?


GEPOST 03 Augustus 2012, 13:40

no image

Klaas van der Spoel

De oogartsen zullen het in de nabije toekomst steeds drukker krijgen… door al dat getuur op schermpjes e.d.zullen oogklachten zeker sterk toenemen. Iedereen krijgt dan vroeg of laat een speciale bril, al; of niet m,et oogkleppen…


GEPOST 03 Augustus 2012, 15:14

no image

Yvonne

Bestaat door de digitalisatie niet het gevaar, dat wij allemaal vakidioten worden ? Als ons alleen maar de informatie bereikt over de dingen die ons sowieso al interesseren, hoe kan dan ons interesse gewekt worden voor nieuwe dingen waarvan wij van het bestaan niet afweten ? Het venster op de wereld wordt een paardeklep !


GEPOST 05 Augustus 2012, 11:06

no image

Paul J. J. Vierhout

Oogkleppen, zoals Yvonne terecht benadrukt, worden de toekomst. Of niet? Er bestaat al nu.nl en de Britse Guardian experimenteert met Open Data. Zo behoudt je een redactie. Wie wil er nou zonder ? Het gaat bij het elektronische nieuws toch niet om amusement?


GEPOST 16 Augustus 2012, 20:27

no image

Maarten van Lankvelt

Mijn interesse voor kunst en architectuur is gewekt – en echt alleen op deze wijze -door al heel jong via ‘n dagblad met deze zaken kennis te maken.
Bij ‘n niche-markt zal dat niet snel gebeuren.
De verrassing is weg. Er valt niets meer te ontdekken.


GEPOST 17 September 2012, 13:15

no image

goedkope uggs nederland

Thanks for sharing excellent informations. Your web-site is very cool. I’m impressed by the details that you have on this website. It reveals how nicely you perceive this subject. Bookmarked this website page, will come back for extra articles. You, my pal, ROCK! I found just the information I already searched everywhere and just couldn’t come across. What a great web-site.


GEPOST 30 December 2012, 09:21

no image

Dennis Schellhase

Hello colleagues, how is the whole thing, and what you would like to say concerning this article, in my view its really amazing designed for me.


GEPOST 02 Januari 2013, 14:24

no image

canada goose

Hello there, simply turned into aware of your blog thru Google, and found that it is really informative. I’m gonna watch out for brussels. I will appreciate if you continue this in future. A lot of other folks will be benefited from your writing. Cheers!


GEPOST 19 Januari 2013, 03:20

no image

Los Angeles Carpet Cleaner

Hey very nice website!! Guy .. Beautiful .. Amazing .. I’ll bookmark your website and take the feeds additionally?I’m satisfied to search out a lot of helpful information right here in the publish, we want work out extra strategies on this regard, thank you for sharing. . . . . .


GEPOST 23 Januari 2013, 10:25

no image

funny videos

I was suggested this website by means of my cousin. I’m no longer positive whether or not this put up is written by way of him as no one else understand such special about my difficulty. You’re wonderful! Thank you!


GEPOST 24 Januari 2013, 10:00

no image

Slip & Fall Accident

Nice post! I discovered these details beneficial. I have been creating blog entries for a while now on the other hand just have been buying a few remarks every once in a whilst. While I am that will my personal content is valuable as well as current I never genuinely left that available with regard to debate through communicating with them or perhaps participating the readers. I have got recently did start to open up the topic with regard to debate and request the readers enter, in contrast to merely eating important info.


GEPOST 27 Januari 2013, 08:50

no image

Kinderunfallversicherung

I have fun with, lead to I found exactly what I was taking a look for. You have ended my 4 day lengthy hunt! God Bless you man. Have a great day. Bye


GEPOST 04 Februari 2013, 19:00

no image

quality used cars bedfordshire

You are so awesome! I don’t believe I’ve read anything like that before. So wonderful to find someone with some genuine thoughts on this issue. Seriously.. thank you for starting this up. This web site is one thing that’s needed on the web, someone with some originality.


GEPOST 06 Februari 2013, 10:38

no image

dsgghMyrlr2dsglds

At first their brand took place be simply a blue star. In fashionable times the jerseys are blue along with white colored in coloration. If you adore books, you will really like the ease and benefit of ebookWhat are ebooks able to? They are able to permitting you get your preferred story free of charge, or browse new textbooks for the reduce expense than you are utilized to. Download an e book for as little as ninety nine cents and uncover some wonderful material from more recent authors who’re wanting become another Stephen King..Muchas empresas, negocios establecidos o aquellos que recien estan comenz谩ndo, se sienten frustrados porque sus presencia en los medios sociales no es como ellos esperaban o a煤n no se han podido beneficiar de sus resultadoUno de los grandes problemas es que la mayor铆a de las empresas empiezan a usar los medios sociales pensando que es el sangrial. Se necesita tiempo, esfuerzo y recursos antes de que estos medios sociales tengan un impacen su marca..
Summer time suggests long days with the beach wearing flip-flops whilst drop intends wearing relaxed sneakers and typical shoeAs rapidly as wintertime season strikes yet again then which means one more year wear black sheepskin bootThus, sheepskin boots will obviously allow you for experience the current season the maximum along with your carefree step


GEPOST 06 Februari 2013, 15:15

no image

second hand cars in bedford

Your style is unique in comparison to other folks I have read stuff from. Thanks for posting when you’ve got the opportunity, Guess I’ll just book mark this page.


GEPOST 07 Februari 2013, 19:03

Reageer


no image
     
Naam  Verplicht  
Email  Verplicht
 
Website
 

Inschrijven nieuwsbrief

MEDIAFACTS APP

VACATURES

Naar alle vacatures

Media facts
U heeft een verkeerd email of wachtwoord ingevoerd
 
Wachtwoord vergeten
Als u het wachtwoord bent vergeten klik dan hier
 
Niet eerder ingelogd / gebruikersnaam vergeten
Als u uw gebruikersnaam bent vergeten of niet eerder bent ingelogd klik dan hier
Gesloten items
 
U moet inloggen om vergrendelde inhoud te kunnen bekijken of u kunt zich hier inschrijven / registreren.
 
Sluiten