Blog


The Daily en de Cijfers

Auteur:

2 Maart 2011

The Daily en de Cijfers

Deze blog wordt gepost een luttel aantal uren voordat de iPad 2 wordt gelanceerd. "Fuckin' deadlines", zeg je tegenwoordig. Maar het gezoem over de nieuwste gimmicks van deze tweede-generatie iPad is voor uitgevers minder belangrijk dan de vraag hoe het iPad-krant The Daily vergaat. Want dat experiment levert de belangrijkste vingerwijzing die we vandaag de dag kunnen krijgen voor de vraag of kranten in het digitale tijdperk kunnen overleven.We leven nu een maand na de lancering van Rupert Murdochs meest gedurfde journalistieke project. Omdat The Daily voorlopig alleen in de VS verschijnt, trekt deze megaknaller in uitgeefland hier minder de aandacht. Maar ter opfrissing van het geheugen: De journalistieke staf van Murdochs NewsCorp en de programmeurs van Apple lanceerden op 2 februari in New York een splinternieuwe iPadkrant die van de grond af aan voor de tablet is ontwikkeld als dagelijks verschijnend multimediaal, interactief, sociaal nieuws- en entertainmentmedium.

Zal deze krant ooit ‘break even' draaien, vroeg Fortune zich af. Daar zit elke Nederlandse dagblad en tijdschriftuitgever op te azen. Fortune is sceptisch. Het Fortune-artikel is gebaseerd op het blog Buzzmachine van mediawatcher Jeff Jarvis. Hij vroeg reacties uit de branche en kreeg er tot op de dag van vandaag vele. Simpelweg die discussie weergeven verschaft ons al een verhelderend inkijkje.

Murdoch gaf op 2 februari zelf twee getallen en een hint, waar nu alle rekenmachines mee calculeren:
Eerste getal: de aanloopkosten van The Daily bedroegen 30 miljoen dollar (21,7 miljoen euro).
Tweede getal: de operationele kosten bedragen 500 honderdduizend dollar (€ 361.660) per week.
Hint: Murdoch verklaarde dat hij ‘miljoenen' abonnementen wil verkopen.

Samen met de abonnementsprijs van 1 dollar (€0,72) per week cq. 40 dollar (€ 28,93) per jaar levert dit Jarvis de basis van een rekensom voor het break even-punt van The Daily.
De inkomsten van een krant draaien om lezersinkomsten( abonnementen) en advertentieinkomsten. Het lijkt hem realistisch om te veronderstellen dat de lezersinkomsten de operationele kosten moeten dekken en dat de advertenties voor de winst zorgen.

Hoeveel abo's zijn er nodig om een week werk aan The Daily (kosten 500.000 dollar) goed te maken? Heel wat meer dan 500.000 weekabonnementen, want je moet ook een stevig percentage opzeggingen incalculeren (maandelijks 10 procent, rekent Jarviss) Dus als je deze maand 100 duizend abonnementen verkoopt, moet je er de volgende maan 110 duizend verkopen en de maand daarop 120 duizend om na drie maanden op een netto aantal van 300 duizend uit te komen.
Jarvis calculeert dat The Daily het eerste jaar 55 miljoen dollar kost (30 miljoen ontwikkelkosten en 25 miljoen operationele kosten). Het eind van het liedje is dat volgens hem netto 750 duizend abonnees nodig zijn wil je break even draaien na aftrek van Apples roemruchte ‘cut' – gezien de innige samenwerking gesteld op 25 procent, ipv de standaard 30 procent- en aannemend dat de helft van de abonnementen is verkocht met een korting van 20 procent. Daarvoor zou The Daily dan 10 procent marktaandeel in de totale ‘installed base' van de iPad moeten halen (het aantal verkochte iPads in de VS ligt echter lager, dus het marktaandeel van The Daily moet nog hoger zijn). Voorlopig verschijnt de krant alleen op de iPad wegens de samenwerking met en het promotievoordeel voor Apple, maar later (na twee jaar?) komen ook andere tablets aan de beurt.

En dan het beleg op de boterham, de advertenties. Het is de vraag of Apple daar ook een rol in speelt, of dat deze opbrengst rechtstreeks aan The Daily ten goede komt. Goed ingevoerde ‘posters' op Jarvis site berekenen dat een miljoen downloads per dag bij een tarief van 8 dollar per CPM (cost per mille) goed is voor een opbrengst van 8000 dollar per advertentiepagina. Met een bezettingsgraad van 80 procent moeten aan advertentie inkomsten 2,3 miljoen dollar (1,7 miljoen euro) op jaarbasis binnenkomen. Daarvoor moet de verkoopstaf van The Daily dan dagelijks 11 advertenties binnenhalen.

Een USA Today insider stelt daar hele andere cijfers tegenover. USA Today heeft in de VS een marktaandeel van 1 procent onder de volwassen bevolking. Bij een penetratie van de huidige15 miljoen iPads in de VS, betekent die ene procent 150.000 Daily-abonnees. Voor een prijs van 40 dollar per jaar levert dat aan lezersinkomsten 6 miljoen dollar op (€ 4.4 miljoen). Daarentegen kan deze krant met een gedrukte oplage van 1.8 miljoen exemplaren (die per jaar 13,6 procent oplage verliest, teken uit je toekomst!) op zijn iPad-editie een CPM van 50 dollar rekenen, dus 7500 dollar (€ 5.425) per advertentie per dag. Bij 10 adverteerders praat je dan ineens over 27, 34 miljoen dollar per jaar. Lezers en adverteerders van The Daily brengen dan bij elkaar 33,4 miljoen dollar (24,16 miljoen euro) binnen. Lees Jarvis blog voor meer benchmarks en voor meer kritiek op deze old school redenering (want ‘het nieuwe uitgeven' is natuurlijk: sharen!)

Met al deze leuke aannames zou het Murdoch dus niet meer dan 20 maanden kosten om zijn 1e jaar plus de ontwikkelkosten terug te verdienen. Knappe prestatie zou dat zijn. Iemand commentaar?


Reacties 2

no image

wIsMrftmtBLymtC

KmgEJhKGCFheXIMdkY 3696


GEPOST 10 December 2012, 03:11

Reageer


no image
     
Naam  Verplicht  
Email  Verplicht
 
Website
 

Inschrijven nieuwsbrief

MEDIAFACTS APP

VACATURES

Naar alle vacatures

Media facts
U heeft een verkeerd email of wachtwoord ingevoerd
 
Wachtwoord vergeten
Als u het wachtwoord bent vergeten klik dan hier
 
Niet eerder ingelogd / gebruikersnaam vergeten
Als u uw gebruikersnaam bent vergeten of niet eerder bent ingelogd klik dan hier
Gesloten items
 
U moet inloggen om vergrendelde inhoud te kunnen bekijken of u kunt zich hier inschrijven / registreren.
 
Sluiten